Du kan nemlig få mye båt for 50 000 kroner, selv om skuta har passert 30 år.

Vi har satt sammen et lite utvalg båter som er i markedet nå. Skal du på sjøen med familien til sommeren er dette trygge valg.

Lav fart, snilt forbruk og relativ god plass om bord kan være aktulle stikkord ved en bruktbåthandel til rundt 50 000.

Men utvalget av båter er stort. Du finner alt fra nye joller og landstedsbåter, til eldre turbåter og restuareringsprosjekter. Og midt i mellom en herskare av mer eller helst mindre velholdte farkoster.

I denne prisklassen må man regne med at det kan være en del innsats å gjøre med tilhørende fallgruber.

1980 Skilsø 23 - 50 000 kr

Klassisk snekke med overbygg.

Tradisjonell snekke som fortsatt kan kjøre en god jobb på sjøen. Familievennlig og beskjedent forbruk.

Se eksemplaret her.

=

1985 Saga 20 - 40 000 kr

Flott turbåt for med mange nautsike mil igjen.

Saga 20 er det solgt tusenvis av eksemplarer av. Flott familiebåt eller hyttebåt for en billig penge og rimelig i drift.

Se eksemplaret her.

=

1986 Draco 1800 - 49 000kr

Prosjekt for deg som vil ha litt mer fart og som kan mekke litt.

En annen klassiker, denne gangen fra Draco. 1800 er litt mindre enn den mer kjente 2000-modellen, men med et fint og sjødyktig Linge-skrog. Dette er en ren dagsturbåt for fine skjærgårdsturer, med grei sitteplass for inntil seks personer. På såpass gamle båter med hekkaggregat, er det viktig å få en velholdt og kurant motor.

Se eksemplaret her.

=

1986 - Rana 17 - 44 000 kr

Kjent og kjær allrounder. Kan brukes til alt.

Rana 17 og variantene med vindskjerm eller hard-topp er solgt i stort antall. En svært populær kystbåt og med 17 fot kontra vanlige 14-15 fotere har den betydelig sikrere egenskaper. Enkel og grei innredning - flott til transport og fiske. Finnes flere eksemplarer på markedet.

Se eksemplaret her.

=

1997 4400 Askeladden - 49 000 kr

En fin alternativ dagsturbåt.

En solid fritids- og bruksbåt, som tåler både vær, sjø og røff bruk. Den trives best i hastigheter mellom 10-20 knop, og trenger derfor ikke større motor enn rundt 30 hester bakpå. Og når en dag den gamle to-takteren skulle si stopp, vil den store bæringen i hekken også tåle en 25-30 hk firetakter. Det vil også gi mer komfort og lavere forbruk.

Se eksemplaret her.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!