Test Morgan 535 BR

Komplett startpakke til familien

Morgan 535 BR er et smart valg for deg som snuser på en god start på båtlivet.

Sist oppdatert

Tekniske data Morgan 535 BR

  • Lengde: 5,25 m
  • Bredde: 2,20
  • Vekt: 600 kg
  • Motor, maks: 115 hk
  • Motor, testbåt: 70 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, testbåt: kr 254 000
  • www.erling-sande.no

Det har skjedd mye med 17-foteren de siste årene i form av stadig mer innhold. Morgan 535 BR fra Sandefjord kan trekkes frem som et godt eksempel på denne utviklingen. Den gir nemlig inntrykk av å være en langt større båt enn den faktisk er, med sine fordeler det gir.

Men om vi starter med å plassere nykommeren inn i Morgan-flåten så kommer denne altså etter 525 SC og 530 BR. Det som skiller mest i nykommeren er et nyutviklet skrog.

Soft parade

Testdata Morgan 535 BR

Turtall, o/min

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

Forbruk, l/time

2 000

5,7

72

0,67

3,82

2 500

7,1

78

1,10

7,81

3 000

13,4

80

0,71

9,51

3 500

17,5

82

0,65

11,38

4 000

22,5

83

0,69

15,53

4 500

24,6

84

0,79

19,43

5 000

28,4

86

0,87

24,71

5 400

31,0

88

1,02

31,62

Før vi gikk om bord var vi svært spente på det nye skrogkonseptet Soft Ride, kort fortalt basert på graderte steglister og nye skrogvinkler. Med fire til fem sekundmeter vind og krapp sjø er det ofte lett å skille skrog og motorkombinasjoner fra hverandre. Det store spørsmålet blir egentlig hva vi kan forvente av en 17-foter?

Vel, her er det bare å ta av seg hatten, for dette fungerte faktisk helt tilfredsstillende. I første rekke kan vi krysse av for en nokså myk gange ved toppfarten rundt 30 knop. En forutsigbar svingradius hører med. Dra vi av til en fornuftig marsjfart rundt 20 knop spiser den nærmest hva som helst av sjø og vindretninger, uten at vi sitter igjen med et sterkt behov for tørre klær og massasje.

Godt motorvalg

KOMFORT: Kjørekomforten er upåklagelig, også grunnet skroget. Men her er det rikelig med benplass og oversiktlig instrumentering.
KOMFORT: Kjørekomforten er upåklagelig, også grunnet skroget. Men her er det rikelig med benplass og oversiktlig instrumentering. Foto: Terje Haugen

Å hekte på en 70-hester synes vi blir et fornuftig valg på denne båten, selv om den skal kunne klare opp til 115 hester. 70-hesteren har mer en nok med krefter i bunn- og mellomregister til å få den i plan og holde en godt økonomisk fart.

LETT: En bred passasje forut gjør det enkelt å komme seg i land og det er lite skarpe kanter å hekte seg fast i.
LETT: En bred passasje forut gjør det enkelt å komme seg i land og det er lite skarpe kanter å hekte seg fast i. Foto: Terje Haugen

Da lar vi skroget ligge, og vi går over til innredningen. Bowrider-tankegangen er en idé mange båtbyggere har tatt til seg med ulike vinklinger. Her er det løst med fokus på trygghet og komfort, som det heter i reklamespråk. I praksis vil det her si høye fribord og ditto vindskjerm, samt en relativt dyp cockpit. Dette gjør at du i kan plassere hele familien bak vindskjermen og kjøre et stykke uten at det blir for mange blå lepper på akterbenken.

Farkosten er ellers pepret med små finesser som gjør båtlivet litt enklere. Her finner vi enkle fenderholdere i form av strikk ved akterbenken, små stuverom til småting i baugen, plass til redningsvester og annet i konsollen. Samtidig er det relativt enkelt å bevege seg om bord. En bred passasje forut gjør det enkelt å komme seg i land og det er lite skarpe kanter å hekte seg fast i.

PLASS: En akterbenk med mye stuveplass står høyt på ønskelista i mindre båter. Her er dette prioritert.
PLASS: En akterbenk med mye stuveplass står høyt på ønskelista i mindre båter. Her er dette prioritert. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 16/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også