Tekniske data Morgan 535 BR

  • Lengde: 5,25 m
  • Bredde: 2,20
  • Vekt: 600 kg
  • Motor, maks: 115 hk
  • Motor, testbåt: 70 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, testbåt: kr 254 000
  • www.erling-sande.no

Det har skjedd mye med 17-foteren de siste årene i form av stadig mer innhold. Morgan 535 BR fra Sandefjord kan trekkes frem som et godt eksempel på denne utviklingen. Den gir nemlig inntrykk av å være en langt større båt enn den faktisk er, med sine fordeler det gir.

Men om vi starter med å plassere nykommeren inn i Morgan-flåten så kommer denne altså etter 525 SC og 530 BR. Det som skiller mest i nykommeren er et nyutviklet skrog.

Testdata Morgan 535 BR

Turtall, o/min

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

Forbruk, l/time

2 000

5,7

72

0,67

3,82

2 500

7,1

78

1,10

7,81

3 000

13,4

80

0,71

9,51

3 500

17,5

82

0,65

11,38

4 000

22,5

83

0,69

15,53

4 500

24,6

84

0,79

19,43

5 000

28,4

86

0,87

24,71

5 400

31,0

88

1,02

31,62

Soft parade

Før vi gikk om bord var vi svært spente på det nye skrogkonseptet Soft Ride, kort fortalt basert på graderte steglister og nye skrogvinkler. Med fire til fem sekundmeter vind og krapp sjø er det ofte lett å skille skrog og motorkombinasjoner fra hverandre. Det store spørsmålet blir egentlig hva vi kan forvente av en 17-foter?

Vel, her er det bare å ta av seg hatten, for dette fungerte faktisk helt tilfredsstillende. I første rekke kan vi krysse av for en nokså myk gange ved toppfarten rundt 30 knop. En forutsigbar svingradius hører med. Dra vi av til en fornuftig marsjfart rundt 20 knop spiser den nærmest hva som helst av sjø og vindretninger, uten at vi sitter igjen med et sterkt behov for tørre klær og massasje.

NBT Son Morgan 535 BR=

KOMFORT: Kjørekomforten er upåklagelig, også grunnet skroget. Men her er det rikelig med benplass og oversiktlig instrumentering. © Terje Haugen

NBT Son Morgan 535 BR=

LETT: En bred passasje forut gjør det enkelt å komme seg i land og det er lite skarpe kanter å hekte seg fast i. © Terje Haugen

Godt motorvalg

Å hekte på en 70-hester synes vi blir et fornuftig valg på denne båten, selv om den skal kunne klare opp til 115 hester. 70-hesteren har mer en nok med krefter i bunn- og mellomregister til å få den i plan og holde en godt økonomisk fart.

Da lar vi skroget ligge, og vi går over til innredningen. Bowrider-tankegangen er en idé mange båtbyggere har tatt til seg med ulike vinklinger. Her er det løst med fokus på trygghet og komfort, som det heter i reklamespråk. I praksis vil det her si høye fribord og ditto vindskjerm, samt en relativt dyp cockpit. Dette gjør at du i kan plassere hele familien bak vindskjermen og kjøre et stykke uten at det blir for mange blå lepper på akterbenken.

Farkosten er ellers pepret med små finesser som gjør båtlivet litt enklere. Her finner vi enkle fenderholdere i form av strikk ved akterbenken, små stuverom til småting i baugen, plass til redningsvester og annet i konsollen. Samtidig er det relativt enkelt å bevege seg om bord. En bred passasje forut gjør det enkelt å komme seg i land og det er lite skarpe kanter å hekte seg fast i.

NBT Son Morgan 535 BR=

PLASS: En akterbenk med mye stuveplass står høyt på ønskelista i mindre båter. Her er dette prioritert. © Terje Haugen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det finnes ikke så mange dagsturorienterte bowridere i denne størrelsen som kan by på den komforten vi har opplevd med Morgan 535 BR. Sett under ett med motorpakke, opplevd kvalitet og finish i forholdt til prisen fremstår dette som trygt valg å starte båtlivet med.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!