Tekniske data Lowrance HDS 8m

  • Skjerm: 8,4 tommer 600 x 800 piksler
  • Størrelse H/B/D, cm: 19,7/26,9/9,4
  • Nettverk: NMEA 0183/ NMEA2000
  • Mottager: Innebygget GPS
  • Kart: Navionics Gold/Platinum
  • Pris, kart: Ca. kr 2 500 - 3 000
  • Mer info: www.pronav.no

Lowrances nye High Definition System, eller HDS, kom på banen for et par år siden. Dette er det som i engelske språkdrakt også ofte går under navet MFD (Multi Functional Display) - en multifunksjonsskjerm. Det gir muligens mer mening.

Uansett: Etter noen oppgraderinger i programvaren og til stor forskjell fra sine forgjengerne har HDS-maskinen blitt svært enkel å bruke, spesielt for deg som sitter med båtførerprøven eller tilsvarende erfaring innabords.

Marine forkortelser brukes fortsatt hyppig, og trenden ser ut til å vedvare. Lowrance HDS 8m viser seg fort å egne seg svært godt i mindre båter, med lite plass til annen instrumentering. Plotteren er nemlig stor nok til at du kan kjøre motorinstrumenter samtidig med kart, radar eller temperatur i fisketanken for å nevne en litt sær mulighet. Dette er nemlig mulig om maskinen linkes opp mot andre enheter med nettverksstandarden NMEA 2000, som er vanlig på alt fra større utenbordsmotore til radar og temperaturesenosrer.

Det som er spesielt bra er hvordan maskinen framstiller dataene. Også stort pluss i margen etter at vi merket oss hvor enkelt det er å splitte eller sette opp skjermen, alt etter hva behovet er. Det vi i realiteten snakker om her er jo en værsforseglet liten datamaskin. Mulighetene for å komplisere det hele er derfor mange.

Holder fokus

De viktigste faste knappene er godt plassert til høyre og de kontekstavhengige knappene (softkeys) under skjermen. Dette gjør at du har full kontroll med for eksempel kjernefunksjonen kartvisning under fart. Påstanden begrunnes med at denne pennen fortsatt bruker 2D-kart med nord opp (som på papirkartet), sammen med enkel ruteplanlegging.

Men mange sverger som kjent til baug oppvisningen, og det takler den uten problem også. Det er kun på ett område den ligger innovativt sett noe bak konkurrenten og det er innen ruteplanleggingen. Garmin har for eksempel kommet et langt stykke med sin automatiske ruteplanlegger.

Men en vanlig målestokk er fortsatt at å bruke kartmaskinen under fart bør kunne utføres uten at fokuset flyttes for mye fra kjøringen til skjermen. Ufokusert kjøring er trolig ofte resultatet om menyene og knappene er litt uheldig plassert. HDS 8m har fått lettfattelige knapper og softkeys. Det er muligens en smakssak om du liker knappene plassert på en touchskjerm eller ikke, men en opplevd ulempe med denne teknologien er gjerne at du taper noe lysstyrke og dermed leseligheten i dagslys, og at skjermen til stadighet har fingermerker. Derfor har Lowrance bevist valgt å ikke satse på touch.

Lowrance HDS8m=

KJAPP: Å få fram et godt kartbilde går lynkjapt fra minnebrikken med Navioncs Platinum-kart. © Terje Haugen

Lowrance HDS8m=

FOKUS: De viktigste faste knappene er godt plassert til høyre og de kontekstavhengige knappene (softkeys) under skjermen. © Terje Haugen

Kraftkar

Fra selve opplevelsen noterer vi også fort ned et visuelt tiltalende grensesnitt og at datakraften henger med. Når det gjelder praktisk navigering på sjøen, som i trafikken, kan det rett og slett bli for mye informasjon på for kort tid og liten plass. Her er det imidlertid lett å rydde skjermen for uvesentlig informasjon og vi kommer som nevnt lett i gang.

Detter er også med på understreke inntrykket av en gjeonntenkt enhet. Å ta den ut av esken, montere den og få fram kartet er fort unnagjort - enkelt med et ikonisk menysystem som raskt hjelper deg dit du skal. Og en lett lesbar skjerm topper det hele. LED-teknologien sørger for god lysstyrke, liten varmeutvikling og beskjedent strømforbruk.

Å få fram et godt kartbilde går lynkjapt fra minnebrikken med Navioncs Platinum-kart. Selve kartutseendet har som standard en behagelig tegneserieaktig framtoning, mens selve kartoppsettet er lett tilgjengelig for å endre orientering og mengden informasjon vi vil ha på skjermen. Den korte oppstartstiden før GPS-en er klar for mottak og posisjonering bidrar også til understreke at dette er riktig dimensjonert plotter. Ytre sett har den de viktigste knappene på plass for å håndtere kartografien lett. Du får gjort grunnleggende innstillinger, men når det virkelig gjelder skal blikket helst festes andre steder.

SE OGSÅ: Garmins konkurrent.

Les hele saken
Vi har testet lillebrødrene HDS 5 og 7, som også kjører samme systemet. Vi var fornøyde med disse systemene og HDS 8m skuffer heller ikke på noe måte. Dette er uten tvil noen av de bedre kjøpene du kan gjøre om du har et allsidig informasjonsbehov om bord. Lowrance har gjort et solid stykke arbeid med denne plotteren, og den gir enkelt og greit et svært solid inntrykk. Som Raymarine satser også Lowrance på softkeys i denne klassen, men ikke på touchskjerm som Garmin. Hva som lønner seg i lengden kan ses på som en smakssak, noe liker å trykke mye - andre ikke.

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 15000

Konklusjon

Vi har testet lillebrødrene HDS 5 og 7, som også kjører samme systemet. Vi var fornøyde med disse systemene og HDS 8m skuffer heller ikke på noe måte. Dette er uten tvil noen av de bedre kjøpene du kan gjøre om du har et allsidig informasjonsbehov om bord. Lowrance har gjort et solid stykke arbeid med denne plotteren, og den gir enkelt og greit et svært solid inntrykk. Som Raymarine satser også Lowrance på softkeys i denne klassen, men ikke på touchskjerm som Garmin. Hva som lønner seg i lengden kan ses på som en smakssak, noe liker å trykke mye - andre ikke.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!