Når man tenker på båter over 40 fot fra våre naboer i sørvest, er kanskje ikke banebrytende design og oppsiktsvekkende løsninger det første som kommer frem. Derfor er det flott å se at britiske Sealine går sin egen vei, når de lanserer sin tredje generasjon flybridgebåt i denne klassen.

På årets Düsseldorf-messe viste de frem den nye F42, som er kåret til årets motorbåt i hjemlandet.

Den er lillebroren til F46, og er den andre flybridgebåten fra Sealine som inkorporerer den nye designretningen med store vindusflater og skarpe linjer.

Markedssjef hos Sealine, Nick Powell, kan fortelle oss at de har vært nødt til å bruke en spesiell byggeteknikk for å kunne ha så store flater med kun glass.

- Det tar litt lenger tid, men vi mener det er verdt det, sier han til Vi Menn Båt.

Når man kommer inn i båten, møtes man av en stor salong. Her merker man godt hva de store vindusflatene gjør med mengden lys som slipper inn - selv i en forholdsvis dunkel messehall. Båten vi var om bord i hadde gjennomgående lyse farger, og finishen så ut til å være upåklagelig. Fra førerplassen har man godt utsyn i alle retninger, og alt av instrumenter og betjening virker å være ergonomisk og riktig plassert.

Sealine F42 Dusseldorf 2011=

ÅPEN LØSNING: Ved å ofre litt plass i salongen, får man mer lys under dekk og en mer sosial bysse. © FOTO: Petter Handeland

Stor gjestelugar

Sealine har tatt i bruk en åpen løsning ned til byssa. Dette er noe vi har sett i flere båter de siste årene, og vi mener det er en god løsning. Man mister riktignok litt plass i salongen, men det sikrer god kommunikasjon mellom hoveddekket og byssa. På den måten blir det ikke usosialt å lage mat.

I baugen finner du eierlugaren. Også her går de rette linjene og moderne designet igjen. Et stort vindu på fordekket gir mye lys ned i kabinen. Hvis man beveger seg akterover til gjestelugaren, finner man noe av det mest overraskende med båten:

Her er det tre enkeltsenger, men to av disse kan skyves sammen slik at man får en to pluss én-konfigurasjon. Smarte detaljer som at man har full sittehøyde i hodeenden av sengen er med på å øke komforten om bord.

Sealine F42 Dusseldorf 2011=

SMARTE DETALJER: Sengene kan konfigureres som 1+1+1 eller 2+1. © FOTO: Petter Handeland

Bruker IPS

Den store gjestelugaren er mulig på grunn av bruken av pod-er i stedet for tradisjonell aksel. Det er en del dyrere en konvensjonell drift, men fordelene er til gjengjeld flere. I tillegg til den økte plassen, fører det til lavere forbruk og bedre manøvrerbarhet.

På flybridgen har man plass til mer enn nok gjester. Kjøleboks og et stort stuverom er på plass, men mange ville nok satt pris på om det også fantes en wetbar på flybridgen. Da måtte man til gjengjeld gitt slipp på deler av den gigantiske salongen.

Båten leveres med doble Volvo Penta IPS 500 eller IPS 600, og prisen starter på rundt 4,2 millioner kroner inkl. frakt og avgifter. Hvis du vil ha det største alternativet, blir du nødt til å legge på enda et par hundretusen.

Les også:

Denne skal klare 100 knop

Lekker ny folkebåt fra Frankrike

Fargerik luksus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!