Tekniske data Hydrolift C-32 RR

  • Lengde 9,9 m
  • Bredde. 2,5 m
  • Motor: 2 x Ilmor 725 hk (1 450 hk)
  • Pris: 4 600 000 kroner

- Jeg blir sur om jeg ikke ser 90, men jeg håper på 100 knop (185 km/t), sier primus motor i Hydrolift, Bård Eker.

Han snakker om nye splitter nye Hydrolift C-32 Sun RR, som skal bli spydspissen i verftets voksende flåte.

Nyheten ble vist frem for folket og kongelige under åpningen av årets Sjøen for alle på Lillestrøm. HKH kronprins Haakon tok turen innom standen til Hydrolift for å ta en kikk på nyheten.

Mer motor

RR i navnet skal symbolisere den doble motorpakka. Egentlig ville Eker ha en R til i navnet, altså en motor til.

- Men da sa gutta nei, supplerer Eker.

SOL: Hovedvekten ligger på soling og å ha det deilig på vannet. © Terje Haugen

Finanskriseslutt

Han forteller videre at nå har finanskrisa vart lenge nok, og vi nå trenger en ny vår.

- Vi håper at markedet kommer i tilbake, og det er litt av det merket vi ønsker å sette på denne båten.

Nyheten er en relativt lett båt laget i med et skrog i 100 prosent karbonfiber. Tyngdepunktet ligger langt bak, slik som konstruktøren ville ha det. Under har skroget har fått en 25 graders V-bunn og to kraftige step.

Den er videre greit utrustet, det er mulig å sove og overnatte for to personer foran.

- Men hovedvekten ligger på soling og å ha det deilig på vannet, sier Eker og legger til at det så langt er ingen som tør å være med å teste - så det påstås at det blir med en fører, avslutter han.

I tillegg til stornyheten C-32 Sun RR ble også C-24 Sun og S-28 Sun vist frem. Sistnevnte har ikke vært vist på en messe før.

KONGELIG: HKH kronprins Haakon tok turen innom standen til Hydrolift for å ta en kikk på nyheten. © Terje Haugen

Til India

Hvem tror du kommer til å kjøpe denne båten?

- Vi ser at markedet drar seg ut av Norge, og at helt nye land melder seg. Vi signerte for eksempel en avtale med en forhandler i India for et par dager siden, av alle steder. Og da snakker vi om de dyreste modellene, sier Eker.

Tar du dette som et tegn på at merkevaren Hydrolift nå er internasjonalt anerkjent?

- Vel, dette er en evig diskusjon. Om du gjør en liten tabbe, som å kjøpe en bilfabrikk elle noe sånt - så vet hele verden om det. Men om du prøver å lage noe som du synes er fint, så må du virkelig stå på for å nå frem. Og om du setter deg ned og tror at nå vet alle hva Hydrolift er, så gjøre du en stor tabbe. Dette har vi opplevd mange ganger, avslutter Eker.

I 100: - Jeg blir sur om jeg ikke ser 90, men jeg håper på 100 knop, sier primus motor i Hydrolift, Bård Eker. © Terje Haugen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!