Beneteau Antares 8.80

Beneteau’s største utenbordsmotor-båt

Dene nye båten fra Beneteau er på mange måter en kombinasjon mellom en styrhyttebåt og en overnattingsbåt. Nesten ni meter båt med utenbordsmotor tilhører sjeldenhetene.

Sist oppdatert

Puter på framdekket danner en solseng for to, og på akterdekket gjør en L-sofa sitt til at 3-4 personer sitter godt. Hele akterdekket kan ryddes, så her er det fritt fram for aktiviteter som for eksempel fiske. Bak der igjen; enkel eller dobbel utenbordsmotor. Men det kommer vi tilbake til.

Hytta er rommelig, har god takhøyde og to takluker i fremre del samt store vinduer som slipper inn mye lys. På styrbord side finnes en liten kjøkkenløsning bak styreposisjonen med både kjøleskap, vann og koketopp. På babord side er en ganske så stor U-sofa med bord, der 4 personer sitter med tilstrekkelig armslag.

Se også: Ny praktisk fiskebåt fra Galia

LUFTIG: Store vindusflater og åpen løsning ned under dekk sørger for masse lys og god romfølelse.
LUFTIG: Store vindusflater og åpen løsning ned under dekk sørger for masse lys og god romfølelse. Foto: Handeland, Petter

Følger trenden

Tekniske data

  • Total lengde: 8,78 m
  • Skroglengde: 7,98 m
  • Total bredde: 2,98 m
  • Dypgang skrog: 0,50 m
  • Antall personer: 8
  • Drivstofftank: 400l
  • Vanntank: 100 l
  • Vekt: 2800 kg
  • Motor: -300 hk
  • CE-kategori: C/D
  • Pris: Fra ca. 849.900 kr

En trend vi stadig ser mer av på nye og litt større båter er en åpen løsning fra cockpit og ned under dekk. Dette har Beneteau, med suksess vil vi si, også gjort i Antares 8.80. Åpningen gjør at masse lys finner veien ned under dekk, dessuten blir takhøyden i trappen ned og nede under dekk betydelig bedre. Blir det for mye lys skal det også nevnes at gardiner finnes i alle vinduer. Som hos de andre volumprodusentene kunne materialkvalitet og finish vært bedre, men det gjenspeiler seg også i prisen.

Foran i baugen er det en tradisjonell dobbeltkøye, akterover lager en stikkabin under gulvet til hytta soveplass til ytterligere to personer. Som i andre stikkabiner er ikke takhøyden den beste, men soveplassen er overraskende god og det er godt med skapplass. Toalettrom med dusj er for øvrig også tilgjengelig, varmtvann og landstrøm er standard.

Se også: To praktiske råtasser

Utenbordsmotor(er)

PRAKTISK: Akterdekket er delvis dekket av tak og sittegruppen er fin å ha på fine dager. Legg merke til stangholderne på rekka.
PRAKTISK: Akterdekket er delvis dekket av tak og sittegruppen er fin å ha på fine dager. Legg merke til stangholderne på rekka. Foto: Handeland, Petter

8.80 er første Antares-modell med steppet skrog. Steppet drar inn og sprer luft under skroget og bidrar til å løfte båten lettere ut av vannet og opp i plan. Antares 8.80 kan også utstyres med baugthruster om det er ønskelig.

Så var det dette med utenbordsmotor da. Mange vil nok tro at en såpass stor båt vil trenge en kraftig innenbordsmotor med godt moment, men Beneteau mener fordelene med utenbordsmotor er for gode til å la være. Den viktigste grunnen går rett og slett på lommeboken, da innenbords ifølge produsenten har en merpris på ca. 15 %. Så kommer service og vedlikeholdsarbeid, vekt og lavere støynivå i tillegg.

Stein Harald Jørgensen hos den norske importøren Erling Sande forteller at de har stor tro på båten og at flere kontrakter allerede er signert. Han forteller videre at båtene som importeres i hovedsak vil ha en ferdigmontert "n orgespakke", der blant annet toalett med septiktank, kjøleskap, kokeapparat, puter, trykkvann, vindusviskere, landstrøm, baugpropell, varmtvann og stereoanlegg følger med. Prisen varierer selvfølgelig med motorstyrken, men begynner på 849.900 kroner med en enkel 250 hk på hekken. 8.80 er også å få med 2x150 hk eller enkel 300 hk, der sistnevnte koster fra 890.000 kroner.

Les også:

Alle våre båttester

Båten som skal passe alle

Smart båt til fornuftig pris

Denne saken ble første gang publisert 04/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også