Nyhet: Jeanneau Prestige 350

Lekker, fransk prestisje

Jeanneau Prestige 350 har mange gode sider.

Pluss ikon
RIKTIG PROPOSJONERT: Det er vanskelig å få en flybridgebåt på denne størrelsen til å se bra ut, men Jeanneau har gjort en god jobb.
RIKTIG PROPOSJONERT: Det er vanskelig å få en flybridgebåt på denne størrelsen til å se bra ut, men Jeanneau har gjort en god jobb. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Prestige er navnet på franske Jeanneaus mest luksuriøse motorbåtserie. Den strekker seg fra den 36 fot lange 350 Fly til de 15 meter lange Prestige 500 Fly og S.

Vi tok en nærmere kikk på den minste båten i serien på årets Düsseldorf-messe, og ble imponert over hva franskmennene har fått til. Hele Prestige-serien har fått et omfattende løft, og fremstår nå som moderne båter - både i løsninger og design.

Flybridgebåter i denne størrelsen har av og til en tendens til å se feilproposjonerte ut. Likevel har franskmennene klart å designe denne båten slik at det ser helt riktig ut. Og det mangler heller ikke plass på flybridgen. En stor salong på babord side gjør at man kan nyte et måltid under åpen himmel. Den bakre ryggstøtten kan også foldes ned så man får en stor solseng.

Når man kommer inn i salongen, er det plassert sofaer på begge sider. Sammen med et bord som kan brettes ut, får man også her et stort og nyttig oppholdsrom. Førerplassen gir god oversikt i alle retninger, men har kun plass til én person. Det er heller ingen andre plasser i fartsretningen.

LITT TRANGT: Gjestekabinen er ikke av de største vi har sett, men det er likevel ikke noe problem å få plass til to personer her.
LITT TRANGT: Gjestekabinen er ikke av de største vi har sett, men det er likevel ikke noe problem å få plass til to personer her. Foto: FOTO: Petter Handeland

To kabiner

Under dekk er pantryet plassert på styrbord side. Den byr på nok benkeplass, og har både komfyr og kokeplater. Likevel er det mange som ikke liker å ha det plassert under dekk. Spesielt når det ikke er åpent ned til under dekk. Det fører til at den som lager mat blir avstengt fra resten av båten.

På babord side finner man gjestekabinen. Størrelsen er ikke noe å hoppe i taket for, men det er likevel plass til to personer uten større problemer.

Eierkabinen i baugen er derimot mer imponerende. Den store dobbeltsengen virker komfortabel, og med vinduer i både fordekk og skutesider, slipper det nok lys inn. Det mangler riktignok litt skapplass - noe som kan være fryktelig irriterende ved lengre turer.

Badet er stort nok til å dusje i - uten å måtte være verdensmester i turning. Det er ikke alltid tilfelle i båter på denne størrelsen.

ENKEL FØRERSTOL: Det er ingen andre plasser i fartsretningen.
ENKEL FØRERSTOL: Det er ingen andre plasser i fartsretningen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Byggekvaliteten på Prestige-serien er merkbart bedre enn på Jeanneaus mindre båter. Finishen på både treverk og glassfiberarbeid er godt over middels, og står ikke tilbake for konkurrenter som Galeon, Bavaria og Beneteau.

Båten er utstyrt med to Volvo Penta D3-motorer på 220 hester og DPS Duoprop-drev. Denne løsningen gir blant annet bedre drivstofføkonomi og bedre manøvreringsevne enn den tradisjonelle akselløsningen. Prisen starter på i overkant av to millioner kroner her til lands.

Les også:

Bølgene fikk Berserk

Denne har tre kabiner

Billig, men innholdsrik

GOD PLASS: Eierkabinen i baugen er romslig, men det mangler litt skapplass.
GOD PLASS: Eierkabinen i baugen er romslig, men det mangler litt skapplass. Foto: FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 06/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også