Østerrikske Frauscher har de siste årene spesialisert seg på lekre innsjøracere med alternativ fremdrift. Nå er det et av elektro-flaggskipene deres, 650 Alassio, som har fått en oppgradering i samarbeid med amerikanske Mastervolt.

Sistnevnte er spesialist på batterier- og ladesystemer. Nye 650 har dermed fått en elektromotor som yter 10 kW og litium-ion-batterier.

Sammenlignet med vanlige blybatterier er vekten hele 70 prosent mindre ved samme effektuttak.

650 skal nå ha fått en rekkevidde på 80 km, eller rund 43 nautiske mil. Dette med en fart på rundt tre knop, vel å merke.

Dette synes også produsenten selv blir i snausete laget, og anbefaler derfor er marsjfart på rundt fem knop. Men den store nyheten her er egentlig at siden batteriene nå er blitt så lette og effektive, så er det plass til å fordoble batteripakken uten at båtens ytelser påvirkes nevneverdig.

Dermed mener Frauscher at de har kommet opp med det perfekte alternativet for båtbrukere som primært bruker båten i innsjøer eller i områder hvor det ikke er tillatt med vanlig forbrenningsmotor.

Også i områder med fartsbegrensninger kan dette være et godt alternativ, siden du stort sett kan glemme å bikke tosifret antall knop.

Vi kjenner så langt ikke til norsk forhandler eller pris.

Tekniske data

Frauscher 650=

VOLT: Nye 650 har dermed fått en elektromotor som yter10 kW og litium-ion-batterier. © Frauscher

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!