Verdens største båtmesse er godt i gang i Düsseldorf, og én av nyhetene på årets messe er den nye Sea Ray 210 Overnighter. Båten går inn i det voldsomt populære daycruisersegmentet rundt 6 meter, og konkurrerer med merker som Sting og Ryds.

Det første som slår oss i det vi går om bord i den nye båten, er at den virker mye mer moderne enn det Sea Rays båter har gjort tidligere. Material- og fargevalg ser ut til å være mer tilpasset det europeiske markedet, og teppene i dørken er forsvunnet. I stedet har man fått på plass teakdekk - noe som umiddelbart gjør at båten får et mer eksklusivt preg.

© Handeland, Petter

© Handeland, Petter

Ingen plotterplass

Det er likevel vanskelig å komme bort fra at det fortsatt virker som en forholdsvis billig båt på mange måter. Blant annet gir førerplassen et inntrykk av å være lite forseggjort, og det er heller ikke satt av plass til kartplotter. Det er noe som bør være på plass i disse dager.

Under dekk er det plass til to personer, men hvis man er høyere enn 1,80, blir det vanskelig å finne en komfortabel stilling. Likevel er det sjeldent at en slik båt blir brukt til overnattinger, og det fungerer nok i nødstilfeller. Som stuverom er det derimot mer enn stort nok for de aller fleste.

© Handeland, Petter

Stor solseng

I akterenden er det en sofa og, i kjent amerikansk stil, en gedigen solseng over motorrommet. Denne løsningen gjør at båten føles en del mindre enn de europeiske båtene som ikke har denne solsengen.

Standardmotoriseringen består av en 220-hesters Mercury-motor med Alpha I-drev. Båten kan også leveres med samme motor og Bravo III-drev, eller en 260-hester med Bravo III-drev.

Prisen i Tyskland er 47.000 euro før ekstrautstyr. Det betyr at båten mest sannsynlig vil koste rundt 400.000 kroner i Norge. I så fall vil den plassere seg omtrent midt mellom Galia 620 DC og Sting 650 DC.

Les også:

Alle våre båttester

Boot 2011: Satser videre på norsk

Slik jobber båtsvindlerne

© Handeland, Petter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!