Nyhet: Sea Ray 210 Overnighter

Ny innstegsmodell

Sea Ray viste frem sin nye 210 Overnighter på årets Düsseldorf-messe.

Pluss ikon
Foto: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Verdens største båtmesse er godt i gang i Düsseldorf, og én av nyhetene på årets messe er den nye Sea Ray 210 Overnighter. Båten går inn i det voldsomt populære daycruisersegmentet rundt 6 meter, og konkurrerer med merker som Sting og Ryds.

Det første som slår oss i det vi går om bord i den nye båten, er at den virker mye mer moderne enn det Sea Rays båter har gjort tidligere. Material- og fargevalg ser ut til å være mer tilpasset det europeiske markedet, og teppene i dørken er forsvunnet. I stedet har man fått på plass teakdekk - noe som umiddelbart gjør at båten får et mer eksklusivt preg.

Foto: Handeland, Petter

Ingen plotterplass

Foto: Handeland, Petter

Det er likevel vanskelig å komme bort fra at det fortsatt virker som en forholdsvis billig båt på mange måter. Blant annet gir førerplassen et inntrykk av å være lite forseggjort, og det er heller ikke satt av plass til kartplotter. Det er noe som bør være på plass i disse dager.

Under dekk er det plass til to personer, men hvis man er høyere enn 1,80, blir det vanskelig å finne en komfortabel stilling. Likevel er det sjeldent at en slik båt blir brukt til overnattinger, og det fungerer nok i nødstilfeller. Som stuverom er det derimot mer enn stort nok for de aller fleste.

Stor solseng

I akterenden er det en sofa og, i kjent amerikansk stil, en gedigen solseng over motorrommet. Denne løsningen gjør at båten føles en del mindre enn de europeiske båtene som ikke har denne solsengen.

Foto: Handeland, Petter

Standardmotoriseringen består av en 220-hesters Mercury-motor med Alpha I-drev. Båten kan også leveres med samme motor og Bravo III-drev, eller en 260-hester med Bravo III-drev.

Prisen i Tyskland er 47.000 euro før ekstrautstyr. Det betyr at båten mest sannsynlig vil koste rundt 400.000 kroner i Norge. I så fall vil den plassere seg omtrent midt mellom Galia 620 DC og Sting 650 DC.

Les også:

Alle våre båttester

Boot 2011: Satser videre på norsk

Slik jobber båtsvindlerne

Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også