Tekniske data Corvette 340

  • Lengde: 10,62 m
  • Bredde: 3,96 m
  • Vekt, full: 10 540 kg
  • Dypgang: 1,0 m
  • Drivstoffkapasitet: 1097 l
  • Vanntank: 510 l
  • Motor: 2 x Yanmar 6LP, 315 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): B
  • Pris, testebåt: kr 3 500 000

Det er nå amerikanske Fleming Yachts som står bak lanseringen av den nye Corvette 340. Dette er er oppfølgeren til 32-foteren 320 som snart runder tre tiår.Corvettebåtene er nå representert ved svenske Marstrand Yachts her i Norden.

Se også: Trawlerne som ble skilt ved fødselen

Holder stilen

"Ikke finn på noe nytt" ser ut til å være mottoet til oppfølgeren, selv om de skryter av å være verdens største minste yacht. Ifølge båtbyggere selv er det meste egentlig bare litt større enn hos forgjengeren, og i grunnen lite annen modernisering i form av fargevalg og design.

Men her er i alle fall absolutt alle løsningene velprøvde og gjennomførte, og det oser kvalitet lang vei.

Her snakker vi tross alt om samme gruppe som har de langt større og dyrere Fleming-trawlernerepertoaret sitt. Båtene blir for tiden til og med laget ved samme verft som produserer Flemingbåtene på Taiwan.

NBT Son 07092010 Corvette=

MILJØ: På flybridgen er det fra før rikelig med plass, men det er satt av rom nok til en godt førermiljø i senter også. © Egil Nordlien HM Foto

Populær klasse

For å plassere Corvette litt mer presist i sjølandskapet kan Grand Banks nevnes som et viktig alternativ. Grand Banks er trolig den mest toneangivende produsenten av trawlerbåter. Men de siste årene har for eksempel franske Bénéteau, en av verdens største fritidsbåtprodusenter, også løftet frem sine trawlere i samme størrelse som vår Corvette 340. Det kan tyde på at populariteten går riktig vei for trawlere i 11-metersområdet.

Se også: De 10 beste flybridgekjøpene

Blink

Et av sjangerkravene til mindre trawlere er at dette er romslige helårsbåter som bør kunne kjøres økonomisk i deplasementsfart, samtidig som ekstra krefter kan hentes i kjelleren om du må komme deg unna uværet. I tillegg bør rekkevidden være stor.

I så måte treffer Corvetten blink, siden denne kommer standard med tusenliterstank, kraftig dobbeltinstallasjon fra Yanmar på to ganger 315 hestekrefter - med strak aksling og klassiske spaderor.

Her kjører vi trygt og lenge med en snilt forbruk, samtidig som vi kan skremme båten godt over 20 knop når behovet oppstår.

NBT Son 07092010 Corvette=

PLASS: Både flybridgen og akterdekket byr på svært mye plass i forhold til båtens størrelse. © Egil Nordlien HM Foto

NBT Son 07092010 Corvette=

GOD MIDDAG: Byssebenken er plassert til styrbord, med gode arbeidsforhold for daglige matøkter. © Egil Nordlien HM Foto

Egen vri

Vi fikk teste båten etter at den ble vist fram som nyhet under årets Båter i sjøen, hvor våre førsteinntrykk på notatblokka var nettopp en liten båt med mye plass. Ut fra dette hadde vi raskt på plass en teori om at vi også kunne få Flemingkvaliteten på billigsalg. Det er nemlig en klassisk trawler med en liten vri, bokstavelig talt.

Reserver

Her satses det på relativt liten skroglengde med ekstremt mye plass som hovedkonsept. Dette er vanligvis kledelig for båter som trives i lav fart, men ikke alltid like vellykket når farten økes utover skrogets komfortsone. Detter viser seg også å stemme når den legger seg på kjølen, men så er det heller ikke meningen å presse denne maksimalt. Den ekstra motorkraften brukes vanlig vis til å holde skuta stabil ved for eksempel kraftig medsjø, hvor risikoen for liten vannstrøm over roret og påfølgende styringstap er overhengende.

NBT Son 07092010 Corvette=

REDER: Akterlugaren holder størrelsesmessig rederstandard med eget toalett og rikelig med stuveplass. © Egil Nordlien HM Foto

Trygg ballsal

Tar vi oss rundt om på båten er det først og fremst bare å rive av seg hatten for plassutnyttelsen. Ute har du to store dekk med langsgående benker å velge mellom, inkludert en romslig flybridge og liten badeplattform i tillegg. Finner vi frem lupen ser vi tre solide krysshold på hver side toppet med kraftig ankerspill i baugen, sentrale detaljer som understreker storbåtfølelsen. Skal du først bevege deg forover på dekk, gjøres dette trygt med høye rekker strukket godt akterover. Finner du håndrekka på flybrdigesiden minimeres snublefaren.

Storbåtfølelse

En liten dør på styrbord og en akter gjør for øvrig trafikken gjennom salongen, eller styrehuset om du vil, nokså enkel. Det eneste som er noe diskutabelt i salongen er plasseringen av styreposisjonen til babord, siden dette kan gjøre sikten mot styrbord vanskelig. Byssebenken er i hvert fall plassert til styrbord, med gode arbeidsforhold for daglige matøkter. Selve L-sofaen er plassert bak styreposisjonen. Dette gir ikke den mest sosiale løsningen underveis, men den fungerer fint ved brygga. Akterlugaren holder størrelsesmessig rederstandard med eget toalett og rikelig med stuveplass. Forut under er det rikelig med plass til gjester eller barna i hver sin køye.

NBT Son 07092010 Corvette=

KOMFORT: To skikkelige kapteinskrakker ved førerplassen i salongen er på plass, gode til langturen. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Corvette Marine
Pris 3500000

Konklusjon

Med sin usedvanlige mye plass i forhold til skroglengden stiller denne nesten i egen klasse. Ulempen er at den prismessig plasserer seg nokså høyt, med sine 3 500 000 kroner. Det generelle kvalitetsinntrykket er imidlertid godt. Men dette er til sammenligning nærmere millionen over 11-meteren Bénétau 34, med en motor. Det er like vel lett å kalle dette en fornuftig familiebåt. Med dobbeltinstallasjonen kjørt i deplasementsfart er dette også godt egnet til langturer og ferier.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!