Tekniske data Royaler 38 Sundeck

Lengde (LOA): 11,58 (38 fot) m

Bredde: 3,68 m

Dypgang: 1,07 m

Motor: Volvo Penta D4, 260

Deplasement: 9 800 kg

Toppfart. ca: 10 knop

Pris: 2 700 000 kroner

www.royaleryacht.no

Kort sagt:

+ Rimelig

+ Mye plass


- Salongen kan utnyttes bedre

Her satses det sterk på trawlerkonseptet, hvor lav marsjfart, høy bokomfort og lang rekkevidde står sentralt - yrkesimaget blir stadig mer utvannet.

I tillegg ligger det litt i kortene her at prisen også spiller en viktig rolle, siden produksjonskostnadene er noe mer beskjedne østafor.

Men skepsisen mot kinabåter kan nå legges vekk. Ut fra det vi nå har for hånden er det i hovedsak lite som skiller disse båtene fra langt dyrere merkevarer innen trawlersjangeren. Det i alle fall liten grunn til å tro at kvaliteten har fått lide.

Selve konseptet er basert på et tungt deplasementsskrog med strak aksling som trives godt rundt 8 - 9 knop.

Dette er stort sett et skrog som klarer seg bra i sjøen, men 10 tonn i bevegelse kan rulle noe.

Det er derfor ikke uvanlig at disse båtene er mekanisk stabiliserte. Noen slikt finner vi ikke her.

Noe høyere fart enn 10 knop kler i grunnen båten ganske dårlig, og forbruket og støyen tar lett overhånd. Dermed fremstår det som fornuftig å rigge denne med en velprøvd D4 fra Volvo Penta på 260 hestekrefter.

NBT Son 2010 Adagio mot Royaler Royaler 38 Sundeck=

PLASS: Flybridgen har etter forholdene har fått mye plass. © Egil Nordlien HM Foto

NBT Son 2010 Adagio mot Royaler Royaler 38 Sundeck=

SOLO: Det er laget direkte adgang ut til styrbord, slik at praktisk solokjøring også er mulig. © Egil Nordlien HM Foto

Plass-palass

Vi finner som forventet rikelig med plass både under tak, akter og på flybridgen. Dermed er det lett å ha med seg mye folk om bord.

Romslige boforhold er også blitt ett av trawlersjangerens viktigste kjennemerke.

Tar vi turen gjennom båten med øye for sentrale detaljer ser vi at det akter er det rigget utekjøkken med god sitteplass. Her finner vi også direkte adgang inn til salongen og flybridgen, som etter forholdene har fått mye plass.

NBT Son 2010 Adagio mot Royaler Royaler 38 Sundeck=

TREARBEID: Hovedsalongen byr ikke overraskende på mye tidkrevende og mørkt trearbeid. © Egil Nordlien HM Foto

Tradisjonelle løsninger

Den i overkant romslige hovedsalongen byr ikke overraskende på mye tidkrevende og mørkt trearbeid, men sistnevnte kompenseres med mye dagslys.

Her sitter vi godt og med fint overblikk underveis.

Byssa befinner seg på nedre dekk til babord, og den står ikke tilbake for det du har hjemme. Pantryet kan også monteres i hovedsalongen.

Lett å bruke

Fra styreposisjonen er det smart laget direkte adgang ut på siden, slik at solokjøring også er mulig. Fra salongen er det også fin adgang opp til akterdekket, og ned til akterkabinen.

Akterkabinen, eller rederlugaren om du vil, kan sies å være romslig, med gode oppbevaringsmuligheter. Vindu akter i tillegg til langs sidene gir rom for å få inn lys. Her finner vi også toalett med eget dusjkabinett.

Forut finner vi egen romslig kabin med dobbeltkøye. Her er også eget toalett.

NBT Son 2010 Adagio mot Royaler Royaler 38 Sundeck=

REDER: Rederlugaren kan sies å være romslig, med gode oppbevaringsmuligheter to. © Egil Nordlien HM Foto



Les hele saken
Adagio 40 Sundeck. Dette gir derfor svært mye båt for penga.

">

Spesifikasjoner

Produsent Royaler Yachts
Pris 2700000

Konklusjon

Royaler Sundeck 38 har det du trenger for et komplett båtliv året rundt. Prisen for en trawlerbåt som nærmer seg 12 meter er udiskutabel lav, faktiske den laveste i hele markedet så langt vi kan se per dags dato - den ligger nesten 200 000 kroner under sammenlignbare Adagio 40 Sundeck. Dette gir derfor svært mye båt for penga.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!