Royaler 38 Sundeck

De fornuftiges båtalternativ

Superbillige Royaler Sundeck 38 byr først og fremst på et massivt kvalitetsinntrykk.

Pluss ikon
LAVPRIS: Prisen for en trawlerbåt som denne på nesten 12 meter er udiskutabel lav.
LAVPRIS: Prisen for en trawlerbåt som denne på nesten 12 meter er udiskutabel lav. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Royaler 38 Sundeck

Lengde (LOA): 11,58 (38 fot) m

Bredde: 3,68 m

Dypgang: 1,07 m

Motor: Volvo Penta D4, 260

Deplasement: 9 800 kg

Toppfart. ca: 10 knop

Pris: 2 700 000 kroner

www.royaleryacht.no

Her satses det sterk på trawlerkonseptet, hvor lav marsjfart, høy bokomfort og lang rekkevidde står sentralt - yrkesimaget blir stadig mer utvannet.

I tillegg ligger det litt i kortene her at prisen også spiller en viktig rolle, siden produksjonskostnadene er noe mer beskjedne østafor.

Men skepsisen mot kinabåter kan nå legges vekk. Ut fra det vi nå har for hånden er det i hovedsak lite som skiller disse båtene fra langt dyrere merkevarer innen trawlersjangeren. Det i alle fall liten grunn til å tro at kvaliteten har fått lide.

Selve konseptet er basert på et tungt deplasementsskrog med strak aksling som trives godt rundt 8 - 9 knop.

Dette er stort sett et skrog som klarer seg bra i sjøen, men 10 tonn i bevegelse kan rulle noe.

Det er derfor ikke uvanlig at disse båtene er mekanisk stabiliserte. Noen slikt finner vi ikke her.

Noe høyere fart enn 10 knop kler i grunnen båten ganske dårlig, og forbruket og støyen tar lett overhånd. Dermed fremstår det som fornuftig å rigge denne med en velprøvd D4 fra Volvo Penta på 260 hestekrefter.

PLASS: Flybridgen har etter forholdene har fått mye plass.
PLASS: Flybridgen har etter forholdene har fått mye plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Plass-palass

SOLO: Det er laget direkte adgang ut til styrbord, slik at praktisk solokjøring også er mulig.
SOLO: Det er laget direkte adgang ut til styrbord, slik at praktisk solokjøring også er mulig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi finner som forventet rikelig med plass både under tak, akter og på flybridgen. Dermed er det lett å ha med seg mye folk om bord.

Romslige boforhold er også blitt ett av trawlersjangerens viktigste kjennemerke.

Tar vi turen gjennom båten med øye for sentrale detaljer ser vi at det akter er det rigget utekjøkken med god sitteplass. Her finner vi også direkte adgang inn til salongen og flybridgen, som etter forholdene har fått mye plass.

Tradisjonelle løsninger

TREARBEID: Hovedsalongen byr ikke overraskende på mye tidkrevende og mørkt trearbeid.
TREARBEID: Hovedsalongen byr ikke overraskende på mye tidkrevende og mørkt trearbeid. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den i overkant romslige hovedsalongen byr ikke overraskende på mye tidkrevende og mørkt trearbeid, men sistnevnte kompenseres med mye dagslys.

Her sitter vi godt og med fint overblikk underveis.

Byssa befinner seg på nedre dekk til babord, og den står ikke tilbake for det du har hjemme. Pantryet kan også monteres i hovedsalongen.

Lett å bruke

Fra styreposisjonen er det smart laget direkte adgang ut på siden, slik at solokjøring også er mulig. Fra salongen er det også fin adgang opp til akterdekket, og ned til akterkabinen.

Akterkabinen, eller rederlugaren om du vil, kan sies å være romslig, med gode oppbevaringsmuligheter. Vindu akter i tillegg til langs sidene gir rom for å få inn lys. Her finner vi også toalett med eget dusjkabinett.

Forut finner vi egen romslig kabin med dobbeltkøye. Her er også eget toalett.



REDER: Rederlugaren kan sies å være romslig, med gode oppbevaringsmuligheter to.
REDER: Rederlugaren kan sies å være romslig, med gode oppbevaringsmuligheter to. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 05/11 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også