Tekniske data

Tekniske data Merke og modell: Aquador 22 C

Pris: Fra 691 000 kroner (testbåt)

614 000 (150 hk)

Motormerke og type: Mercury Verado 250

Motoreffekt: 135-250 hk

Produksjonsland: Finland

Lengde (LOA): 6,65 m

Bredde: 2,68 m

Vekt: 1600 kg

Køyer: 2+2

Drivstofftank: 220 l

Toppfart: 44,1 kn

CE-klasse: C

Mer informasjon: www.3fot.no

www.aquador.fi

Kort sagt:

+ Smart bobåt

+ bra finish

+ velkjørende


- Kostbar

- ingen dagsturbåt

- små takluker

Finnene elsker styrehyttebåter, og som norske båtfolk flest er de også svært glade i foldeknivløsninger. I praksis betyr dette mest mulig interiør på færrest mulige fot, som i mange tilfeller betyr at en relativt liten båt kan bli en flott liten feriebåt bare innredningen er fornuftig og innholdsrik nok. Slike båter har sine fordeler, men også sine klare ulemper.

Kompromissløs

Finske Aquador 22 C er en båt av denne sorten. Jeg føler meg nesten som på oppdagelsestur når jeg kryper under tak i den 6,65 meter lille båten. Skjønt, kryper: Her inne er det overraskende god takhøyde for en liten styrehyttebåt å være, nærmere to meter ståhøyde jager vekk den verste klaustrofobien.

La oss rydde all tvil til side: Dette er en kompromissløs turbåt som ikke er tegnet for varme soldager og badeturer i skjærgården. Riktignok finnes det en liten badestige akter, men det lille fordekket gir ikke soldyrkerne noe boltreplass direkte, og er først og fremst tegnet som en om bordstigningsrampe frem til inngangsluka i vindskjermen. Akterdekket er best egnet for to personer som sitter ved det oppfellbare bordet og nyter ettermiddagskaffen.

Trangt

La deg heller ikke lure av de fire faste køyeplassene under tak: Dette er en turbåt for to. Selv ikke en velfungerende kjernefamilie på fire er glade nok i hverandre til å klare mer enn et par dager sammen i denne skuta. Planløsningen kan være så smart den vil, så lenge plassen for dem om bord ikke er større enn i en arbeiderleilighet ved Akerselva på 1890-tallet. Ifølge min svenske kollega Paul Bogatir skulle båtturen minne om Mikke Mus sin campingvogntur, om du husker den tegnefilmen. Jeg kan ikke si meg mer enig.

Sjekk testen av Askeladdens nye speedsjark, P66

Aquador 22C Finnboat Floating 2010=

Aquador 22C Finnboat Floating 2010 © Frederik Finnes

Aquador 22C Finnboat Floating 2010=

Aquador 22C Finnboat Floating 2010 © Frederik Finnes

Båt for to

Men for to er denne båten mildt sagt smart. Aquador og Bella Boats-sjefen Raimo Sonninen skal ha skryt for sin videreutviklede versjon av styrehyttekonseptet, hvor han har fått plass til mer enn de fleste: Løft førerstolen framover, og et fullt brukbart pantry med servant, parafinplate og kjøleskap åpenbarer seg. Akter for denne har Aquador 22 C et innelukket pumpetoalett, som selv en kar på 1,91 m kan gjøre sitt fornødne i.

På motsatt side finnes en liten dinette med flott spiseplass for to, og den fremre ryggstøtten skyves enkelt tilbake og gir sitteplass mot fartsretningen. Når trappen til fordekket felles ned kommer også den fullt brukbare dobbeltkøya til syne, og når du gjør det samme ved døra akter, finner vi de to siste køyene under akterdekket.

Joda, det er plass til to barn her inne, men kanskje aller helst en mengde bagasje for turen. Her kan også den snorkende halvdelen sove mens mor sover i baugen.

Dette er folkets skjærgårdsfavoritter

Aquador 22C Finnboat Floating 2010=

Aquador 22C Finnboat Floating 2010 © Frederik Finnes

Aquador 22C Finnboat Floating 2010=

Aquador 22C Finnboat Floating 2010 © Frederik Finnes

Aquador 22C Finnboat Floating 2010=

Aquador 22C Finnboat Floating 2010 © Frederik Finnes

250 hester

Hva så med sjøegenskapene? 22 C har et skrog basert på den velkjørende Aquador 21 WA, men er blant annet gjort litt bredere for stabilitetens skyld. Et nærmere 19 grader skarpt akterskrog byr uansett opp til dans, og båten krever både tilvenning og riktig trim for å gå optimalt, slik vi kjenner Aquador. Førerkomforten er også bra, og rent bortsett fra fotstøtte har båten alt for å tilfredsstille aktiv kjøring.

Med en 250 hk Verado på hekken gjør båten 44 knop med to personer om bord, og cruiser forbruksvennlig opp til 32 knop. Det er en morsom kraftpakke, men for turbruk blir den i hissigste laget. Da holder det lenge med en 150 hk, slik at båten topper på 35 knop.

Man må regne med litt skrogstøy i en lukket båt som dette, men luftingen er et større problem i 22 C. Med bakdøren oppe får vi et vakuumsug som trekker bensinlukt og bølgeskvulp inn i styrehytta. De små taklukene blir dessuten for puslete - vi hadde byttet dem ut med én stor. Det vil gjøre båten triveligere på fine solskinnsdager.

Les mer om Aquador 28 HT og det nye flaggskipet 33 HT

Disse båtene får du til under 100 000 kroner.

frederik.finnes@hm-media.no

Aquador 22C Finnboat Floating 2010=

Aquador 22C Finnboat Floating 2010 © Frederik Finnes

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Bella Boats OY
Pris

Konklusjon

Nye Aquador 22 C er den minste, men også den smarteste av Aquadors styrehyttebåter. Den er fin for langturen for to, og skulle passe utmerket for et pensjonistpar. Finishen er god, men kunne vært bedre til denne prisen, for 22 C er ingen rimelig båt. Er det sjøegenskapene du er ute etter ville vi valgt 21 WA. En 150 hk motor holder lenge på nykommeren.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!