Duell: American Tug mot Royaler Pilothouse

Styrehusfest for to

American Tug 41 og Royaler Pilothouse 42 er langturbåter med grovkalibrete sjøegenskaper for kjennere. Møt to trawlere med skikkelig styrehus.

Pluss ikon
NY TREND: American Tug 41 og Royaler 42 Pilothouse representerer en relativt ny trend med sitt typiske yrkesimage, selv om dette tilsynelatende er velkjente farskoster.
NY TREND: American Tug 41 og Royaler 42 Pilothouse representerer en relativt ny trend med sitt typiske yrkesimage, selv om dette tilsynelatende er velkjente farskoster. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Se bare selve styrehuset som minner mye om hva vi finner hos yrkesflåtens fiskefartøy.

En annen fellesnevner er at begge har deplasements- eller fortrengingsskrog.

Yrkesimage

Inspirasjonen er ikke tilfeldig, langturbåter av dette kaliberet bør ha velprøvde sjøegenskaper - og det er nettopp det vi finner i hos disse to trailerne med styrehus. Samtidig bør jo komforten være av en helt annen standard enn det små yrkesfarkoster kan by på.

Dette er derfor saktegående båter som tar sikte på å løfte fram godt bokomfort og ditto sjøegenskaper, samtidig som den skal appellere til langturseilere som vil ha det bekvemt.

Langtur

Siden vi nå snakker om relativt økonomiske langturbåter befinner naturlig nok det effektive fartsregisteret seg godt under 10 knop, med tilhørende beskjedent forbruk. Den ene er rigget med singelinstallasjon og den andre har dobbelt opp.

Fordelene og ulempene med en kontra to motorer er nok velkjente, men vi kan kort gjenta at dobbeltinstallasjonen gir økt trygghet, men også vekt. Den enkle varianten gir mindre vekt, men den er samtidig også mer sårbar om uhellet er ute.

Deplasement

En av påstandene som gjerne følger disse båtene er at dette skal være noe av det mest økonomiske og sjøsikre du kan oppdrive i denne klassen. Hvem som er best i så måte er like vanskelig å bevise som å motbevise, om vi setter to båter opp mot hverandre.

Men det som skrogmessig er sikkert er at Amerikan Tug har en nokså dyp kjøl og stort ror - noe som vanlig vis gir god manøvrerbarhet i ruskevær. I forhold til Royaleren stikker den også noe dypere.

Konklusjon

Mer gjennomført langtur - eller helårsbåter er det vanskelig å forestille seg i klassen rundt 40 fot. Her får du i begge tilfellene en ferdig pakke som i grunnen ikke trenger store påplussninger. Den generelle byggekvaliteten befinner seg på øverste hylle, der i alle fall ikke synlige lykter eller tvilsomme detaljer.

Begge kan sies å være et godt valg for en større familie, her får en nemlig alle plass. De har fine utemuligheter med tanke på både flybridgen og dekksplass. Det som skiller mest mellom de to er at Royaler har fått ett ekstra dekk i forhold til American Tug 41, samt en ekstra lugar.

I korte trekk vil du derfor få mer båt eller anvendelig dekksareal for pengene i forhold til Tug. På den andre siden oppleves nok listen å ligge noe lavere på den generelle kvaliteten hos Royalreren i forhold til Tug.

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2010, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også