Finnene er på gang med et nytt merke, og også denne gangen er det sjøegenskaper og high-end finish som er melodien. I likhet med fjordårsnyheten Paragon satser XO på skarpe skrog, offensiv design og allværsbruk. At opphavnsmennene bak merkede er de samme, overrasker oss ikke stort.

Aluminium

Finnene kan aluminium, noe som gir oss tro på at denne båten er godt sammensveiset. I likhet med søstermerket Silver vil XO få dekk og interiør i glassfiber, som gjør båten lys og lekker om bord. XO kommer i størrelser på 20, 22, 24 og 27 fot og ulike varianter med enten styrehytte, senterkonsoll eller en slags bowrider. Du kan også velge mellom utenbords og innenbordsmotorisering på de minste modellene.

Rask

Den første båten til Norge blir en XO 240 RS med todelt konsoll. Med en 24 grader dyp V-bunn akter og 26 grader midtskips blir dette en skrap, sportslig og tungdreven kombinasjon som tåler krapp sjø. Etter linjene å dømme er dette en båt ikke ulig svenske Anytec , som er kjent for sine kompromissløse sjøegenskaper. Med en V8 på 300 hester skal denne båten være god for over 50 knop.

Det er Oslo Båtsenter på Oksenøya som har fått agenturet på XO, og første båt kommer til landet om få uker. En 240 Open med 250 hk Yamaha vil koste i underkant av 600 000 kroner.

Se XO sine hjemmesider.

Se Oslo Båtsenter sine hjemmesider.

Les om vår samling av de beste aluminiumbåtene.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!