Den nye båten etterfølger Portofino 47, og ble første gang vist frem på London Boat Show noen uker før Düsseldorf-messen gikk av stabelen. Til tross for at båten har fått betegnelsen 48, er den rett i overkant av 50 fot. Legger du på den hydrauliske badeplattformen i tillegg, vil den bli enda et par fot lengre.

Les om båtmessens største båt her

© Handeland, Petter

Uvanlig, men god løsning

De største endringene finner man om bord. Det utvendige designet er ikke mye forandret, og grunnen til det er nok ordtaket "never change a winning recipe".

Det første man legger merke til er at eierkabinen nå befinner seg midtskips. Der utnytter den hele båtens bredde, og takket være de store vinduene i skutesiden føles den lys og luftig. Dette er en løsning som vi har sett på større båter tidligere, men det er uvanlig i såpass "små" båter. Vi syntes det er en kul løsning!

© Handeland, Petter

Valgfri køyeløsning

I baugen finner man det Sunseeker kaller en VIP-gjestekabin. Også den er mer enn stor nok for to personer. Køyene kan arrangeres som to separate, eller som en dobbeltkøye om de som bor der er glade i hverandre. Begge kabinene har selvsagt egne, luksuriøst utformede bad. Under dekk kan man få en tredje kabin i stedet for salongen, dersom det er ønskelig.

Salongen befinner seg et trappetrinn ned fra førerplassen. Her er det god plass til å nyte et bedre måltid sammen med gode venner. Ifølge Sunseekers representant var ikke den båten utstyrt med bord i salongen, men det var mulig å få et som kunne gjemmes under en av putene.

=

© Terje Haugen

© Handeland, Petter

Førerplassen er oversiktlig og har god ergonomi. Det er ikke vanskelig å forestille seg at man kan trives bak spakene på Portofino 48. Den utstilte båten var utstyrt med et elektrisk soltak i karbonfiber. Det gjør at båten blir enda triveligere når solen først skinner.

Fargen koster 1,5 mill.

Det aller mest spesielle med båten vi kikket på var nok likevel gelcoaten. Champagnefargen er langt fra billig. Vi får opplyst at den koster om lag 1,5 millioner norske kroner. Det er riktignok smak og behag, men det tok ikke mange minutter med diskusjon innad i redaksjonen før vi landet på at det ble litt i overkant. Skroget har samme gelcoat innvendig også, og fargen går dermed igjen også i interiøret.

=

© Terje Haugen

Under dekk på båten vi var om bord i sitter det to Volvo Penta D6 IPS 600-motorer. Det gir båten en toppfart på 36 knop, og en marsjfart på rundt 30. Vil du ha litt mer krutt, er det mulig å bestille båten med en ekstra motor. Prisen for båten med denne installasjonen er rundt 5,5 millioner kroner. Legger du på 800 000 kroner, kan du få en ekstra motor. Da øker toppfarten med noen få knop, og båten skal klare rundt 40 knop.

=

© Terje Haugen

Positiv respons

Turid Gotteberg hos Sunseeker Norge kan fortelle at de har fått god respons på båten.

- Kundene setter pris på mulighetene vi gir dem. Fargen på den utstilte båten er bare ett eksempel på dette, sier hun.

Gotteberg regner med at noen av disse båtene blir å se på fjorden her til lands neste sommer. - Vi satser på å få to av båtene de skal bygge neste år, sier hun.

Les alle våre båttester her!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!