Bavarias nyeste stolthet ble lansert under årest boot - den største båtmessa i Europa, vi har tatt turen om bord.

Sport 38 erstatter den aldrende 37 Sport, men selv om ikke endringene er like markante som i 28 Sport, er nykommeren blitt et spennende bekjentskap.

Også her om bord har BMW Designgroup USA fått delta med linjer og interiørløsninger. Selv om vi ikke finner noe tidligere uutforsket i tegninger og planløsning, er det liten tvil om at Bavaria har tatt et steg videre. Som vi tidligere har skrevet skulle finishen være bedre, interiøret mer spennende og løsningene mer praktiske, ifølge adm. dir. i Bavaria Andres Cardenas.

Nyhet Bavaria 28 Sport=

PÅ PLASS: Finishen er bedre, interiøret mer spennende og løsningene mer praktiske. © Terje Haugen

Upmarket

Det kan se ut som om de har lykkes. I likhet med 28-foteren fremstår også 38 som et mer upmarket-produkt enn tidligere modeller. Bavaria har som skissert fått en kapteinslugar fremme i baugpartiet, en salong med sittegruppe og bysse, et stort fellesbaderom med separat dusj og en akterlugar med to tversgående enkeltkøyer.

Sørlig løsning

Over dekk fortsetter Bavaria med sin solsengløsning over motorrommet, en kvadratisk sittegruppe og wetbar mot styrbord. En tydelig forskjell fra utgående 37 Sport er solsengen på motsatt side av førerposisjonen - en søreuropeisk løsning som blant annet gir bedre ståhøyde i gjestelugaren under. Ulempen er en noe mindre sittebenk foran i cockpit.

=

Tøff konkurranse

Produsentene kjemper om plassen for sine sportscruisere i markedet rundt 40 fot. Her er det mange som har noe å bestille. Bavarias fordel er først og fremst prisen, som kan presses på grunn av selskapets store volumproduksjon. Sport 38 har ved lanseringen fått bensinervariantene 2 x 5,7 GXI (320 hk). Da vil hun trolig gjøre rundt 35 knop på topp. Prisen ligger i Tyskland på 166 481 Euro. Samlebåndprinsippet har sine fordeler i båtbransjen. Den nærmeste konkurrenten er Beneteau 37 Monte Carlo , en båt vi kjenner godt etter en flere uker lang testtur til Tyskland.

Se også:

Testen av Bavaria 42 her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!