I vente på bedre tider lanserer Norges største båtbygger Windy en ny modell i 30-fots klassen. Båten er basert på samme konsept som fjordårsnyheten 44 Chinook, altså en hardtop-cruiser med stor cockpit og komfortable og voluminøse lugarer under dekk. Båten er drøye 1,5 meter kortere enn storesøster og har dermed bare to lugarer og ett toalettrom under dekk. Det skulle imidlertid holde lenge for en båtfamilie på fire.

Rask

I likhet med Chinook vil også nykommeren kunne leveres med Volvos IPS, i dette tilfellet IPS 400 (2 x 300 hk). Dersom 39 fungerer like godt som Chinook i vannet vil nok likevel drevinnstallasjonen på 2 x D6-370 være å anbefale, eller også 2 x D4-300. Med D6 skal båten gjøre rundt 44 knop.

Windy vil produsere 39 foteren med vakuuminjiseringsteknikk for å gjøre skroget så lett og sterkt som mulig.

Trangt om plassen

HT-cruisere rett under 40 fot er het salgsvare for tiden, og nykommeren vil få konkurranse av båter som blant andre Nimbus, Nord West, Sessa, Absolute, Atlantis, samt rimeligere modeller fra Bavaria og Beneteau. Dermed må Windy levere varene om de skal kunne forsvare æren i klassen.

Windy 39=

Windy 39 © Frederik Finnes

Oppgradering

Windy "relanserer" også sine mest populære modeller, nemlig 32 Grand Tornado og 37 Grand Mistral. Det betyr enkelte designjusteringer, større fargeutvalg og mer standardutstyr i grunnpakken. Det betyr blant annet at Volvos CAN-bus EVC med motordatavisning i kartplotteren blir standard. 32 foteren får to av den nye D3-220 hk motoriseringen som standard, mens 37 foteren har 2 x D4-260 som standard. Windys adm. dir. Knut Heiberg-Andersen har lovet svært konkurransedyktige priser på sine spesialmodeller når vinterens messer tar til.

Windy skal også være klare med en ny 52 foter med alternativ design i løpet av 2010.

Windy 39=

Windy 39 © Frederik Finnes

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!