Ikke siden slutten av 50-tallet, da Volvo Penta kom med sin Aquamatic, har hekkaggregatet fått slik overhaling som det Caudwell Marine med base i Sør-Afrika nå har utviklet og satt i system.

Se også: Klassikeren Aquamatic runder 50.

Nisje

Men selv sier selskapet at de ikke ønsker å konkurrere med nevnte produsent eller amerikanske Mercury. De vil heller skape sin egen nisje, som de viste fram under årets store båtustyrsmesse METS i Amsterdam i november. Her var den store verdensnyheten at dieselvarianten nå er på plass.

Slik virker den

Rent teknologisk har de rett og slett satt motoren 45 grader mens hele drevet svinger rundt sin egen akse. Dermed har systemet Axis Drive sett dagens lys, med motoprodusentene Nissan på bensinsiden og Jaguar/Land Rover inne på diesel.

Se også: Alle våre Range Rover-tester.

Kirurgisk stål

Disse to produsentene skal kunne levere det ypperste innen motorteknologi, noe som her betyr høy ytelse og lav vekt. Selve drevet er laget i såkalt kirurgisk stål, noe som skal gjøre det imunt mot korrosjon.

Fra 250 hk

Dieselevariantene er på 300 (V6), 350 (V8) og 400 (V8) hestekrefter. Bensinmotorene går fra 250 (V6), 300 (V6) og 350 (V8) hestekrefter. Startprisene blir vi fortalt ikke skal være langt unna for eksempel Yamahas 350-hester.

Se ogå: Alt om Yamaha 350.

Vi kjenner så langt ikke at noen norsk importør har meldt sin interesse for systemet, men du kan finne mer informasjon på firmaets hjemmeside, www.caudwellmarine.com.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!