Sport 38 erstatter den aldrende 37 Sport, og dersom endringene er like markante som i utgangsmodellen 28 Sport, vil nok nykommeren bli et spennende bekjentskap.

Også her om bord har BMW Designgroup USA fått delta med linjer og interiørløsninger. Selv om vi ikke finner noe tidligere uutforsket i tegninger og planløsning, er det liten tvil om at Bavaria har tatt et steg videre.

"Poshere"

Finishen skal være bedre, interiøret mer spennende og løsningene mer praktiske, ifølge adm. dir. i Bavaria Andres Cardenas. I likhet med 28-foteren er også 38 et mer upmarket produkt enn tidligere modeller, men uten at vi skal se dette på prisen.

Bavaria har en kapteinslugar fremme i baugpartiet, en salong med sittegruppe og bysse, et stort fellesbaderom med separat dusj og en akterlugar med to tversgående enkeltkøyer.

Over dekk fortsetter Bavaria med sin solsengløsning over motorrommet, en kvadratisk sittegruppe og wetbar mot styrbord. En tydelig forskjell fra utgående 37 Sport er solsengen på motsatt side av førerposisjonen - en søreuropeisk løsning som blant annet gir bedre ståhøyde i gjestelugaren under.

Ulempen er en noe mindre sittebenk foran i cockpit.

Les testen av Bavaria 42 her.

=

Tøff konkurranse

Produsentene kjemper om plassen for sine sportscruisere i markedet rundt 40 fot. Her er det mange som har noe å bestille.

Bavarias fordel er først og fremst prisen, som kan presses på grunn av selskapets store volumproduksjon. Samlebåndprinsippet har også sine fordeler i båtbransjen.

Den nærmeste konkurrenten er Beneteau 37 Monte Carlo , en båt vi kjenner godt etter en flere uker lang testtur til Tyskland.

Sport 38 vil etter alt å dømme ha tilsvarende motorisering, altså 2 x D4-300 diesel. Da vil hun trolig gjøre rundt 35 knop på topp. Prisen tipper vi vil ligge rundt 2,5 millioner ferdig utstyrt.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!