Italienske Sanlorenzo-verftet er godt kjent blant verdens yachtkjennere for sin klassiske tilnærming til sjølivet. Her endres ikke designen i tide og utide.

Det siste eksempelet heter SL 100, og lanseres i disse dager. Det vi snakker om her er en serieprodusert planende glassfiberfarkost på rundt 100 tonn.

Se også: Espen Øynos superyacht

Sanlorenzo SL 100 Nyhet=

FART: Her marsjer du rundt 26 knop. © Photographer: Marc Paris Verft

Tekniske data Sanlorenzo SL 100

  • Lenge: 31,7 m
  • Bredde: 7,1 m
  • Dypgang: 2,0 m
  • Deplasement: 105 tonn
  • Drivstoffkapasitet: 12 500 l
  • Toppfart: 28 knop
  • Motor: 2 x MTU 16 V 2000 M93, 2 435 hk
  • Pris, ca: 52 000 000 kr
  • www.sanlorenzoyacht.com

Større vinduer

De ytre linjene er som ventet konservative, men her har de dristet seg til større vinduer og noe frekkere linjer, signert Francesco Paszkowski. Dette er i grunnen den største nyheten og noe som trolig representerer en liten revolusjon fra arkitektteamet.

Fra øvre dekk til maskinrommet er det en og annen synlig oppgradering som har funnet sted fra forgjengeren med samme navn, men i hovedsak benyttes samme layout på hoveddekk.

Se også: Finn ut hva det koster å fylle tanken på yachten.

Sanlorenzo SL 100 Nyhet=

ÅPEN: Åpen løsning på øvre dekk. © www.aebphotodesign.com Verft

Stille

Men rent teknologisk har båtbyggeren lagt mye energi i å støydempe motorrommet og dermed hele skuta. Det har de klart ved å benytte spesielle nye materialer (Almar panels) som skal isolere svært godt.

Vi vet så langt ikke hva den kommer til å koste her til lands, men spesielt rimelig blir det nok ikke.

Se også: Slik kommer du deg om bord.

Sanlorenzo SL 100 Nyhet=

NOK: Trenger vi si mer? © Photographer: Marc Paris Verft

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!