Lancia er ikke så fryktelig kjent utenfor de bilinteresserte kretser her til lands. De er en del av Fiat-konsernet, men i Norge er det kun en frittstående importør som markedsfører bilene. Dermed har de ikke hatt verdens største salg her til lands.

Likevel kjenner nok en del til de legendariske rallybilene deres fra 70- og 80-tallet. Delta og Stratos er nok navn som kan tenne gløden hos enhver bilentusiast. Fra 90-tallet har det gått nedover med Lancia - både her i landet og utenlands. De er ikke lenger den storheten de var, og bilene deres er nærmest som en parantes å regne.

Kanskje det er grunnen til at de nå har beveget seg over i den maritime verdenen? Nå har de samarbeidet med den italienske båtprodusenten Sacs, og bygget noe som best kan karakteriseres som en vanvittig RIB.

Les også:

To nye solglade italienere

Nå starter båtsesongen

Daycruiser med 1600 hk

De har valgt å mimre om fordums prestasjoner, og utstyrt båten med den karakteristiske Martini-dekoren. Under dekk finner vi to motorer fra Fiat-gruppen - som hver yter 560 hester. Toppfarten er oppgitt til 55 knop, og det burde derfor ikke være noe stort problem å bevege seg hurtig nok mellom rivieraens hippe utesteder.

Interiøret er eksklusivt, med en blanding av teak, lyst skinn og sort pianolakk. På dekk finner du to solmadrasser, og også akterdekket er polstret for å kunne brukes som solseng.

11 personer får plass om bord, og under dekk finner du en minikabin med plass til to personer. Aircondition, TV og pantry er det også funnet plass til om bord.

Finn info om alle båtmodeller på det norske markedet i Klikks båtkatalog

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!