Tekniske data: Azimut 38

Pris, kr: rundt 3 200 000

Motormerke og type: 2 x CMD 5,9 l 355 hk

Produksjonsland:Italia

Lengde (LOA), m:12,01 m

Bredde, m:3,81 m

Byggemateriale:GAP

Vekt med motor, kg:12 400 kg

CE-kategori:B

Toppfart:ca. 30 kn

Soveplasser:2+2

Drivstofftank, l:1 100 l

Vanntank, l:570 liter

Informasjon: www.italmarin.no

Av Azimuts nykommere, som strekker seg fra 38 til 100 fot, er det 38 foteren som er den mest norgesaktuelle. Det har selvsagt både med størrelse og pris å gjøre. Nyheten 38 er en flybridgebåt som bygges på S40 skroget, og som derfor i realiteten er 40 fot lang. Om bord kjennes den imidlertid som en 50 foter: Dette er en riktig veslevoksen båt både i interiørdesign og planløsning, en båt som skal gi den riktige storbåtfølelsen. Med sine voldsomme 12,4 tonn vil den også virke bastant og tung i sjøen, drevet frem på strake akslinger av to CMD 5,9 liters maskiner på til sammen 710 hk. Noen racer blir dette uansett ikke, med en marsjfart på rundt 30 knop.

Les også:

Denne båten bruker bare strøm

Dobbelt(sol)dekker

Fordi nye 38 skal få eieren til å tro at han er i en 70 foter, blir planløsningen vel upraktisk i nykommeren, og skiller seg flere lysår fra den typiske nordiske 40-foter. Her finnes flere dekksnivåer ikledd flashy interiør i naturlig tekstiler, skinn og stål. Mest spesielt er treverket, en slags flekkete eikefinér, som gir båten et helt spesielt uttrykk. De utvendige linjene følger samme sjanger: eksebisjonistisk og feildimensjonert. Komfort for sine fire passasjerer tilbyr den uansett, både i de to dobbeltlugarene og de romslige baderommene. Dette er en italiensk båt til fingerspissene, fra flybridge til kjøl.

En prislapp på godt over 3 millioner kroner for 40 fot er også blant de dyreste i markedet. Noe stort volum tror vi derfor ikke at Azimut kommer opp i i økonomisk ustabile tider.

Les også:

Daycruiser med 1600 hester

Vi har testet avgiftsvinnerne

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!