Tekniske data

Lengde: 7,23 m

Bredde: 2,43 m

Vekt: 2200 kg.

Ant. batterier: 5

Motor: Piktronik Sac, 52/70 kw.

Toppfart: 20 knop

Maks. personer: 8

CE-kategori: C

Pris: 148 000 euro

Internett: www.colomboboats.it

Italienske Colombo viste frem en elektrisk versjon av sin 24-foter Super Indios på båtmessen i Genova. Den er utstyrt med fem batterier, og leveres med en elmotor som yter 52 eller 70 kilowatt.

Det holder til å gi båten en toppfart på 20 knop. Ikke voldsomt imponerende i utgangspunktet, men til å være en helelektrisk båt er det helt klart bra. Det som ikke er like imponerende er batterilevetiden. Ved toppfart holder ikke batteriene mer enn i to timer, men produsenten hevder at batteriet vil holde i fire timer ved normal og varierende kjøring.

Ifølge produsenten skal det ta seks timer å lade opp batteriene igjen etter bruk. Det høres litt upraktisk ut med to timer kjøring og seks timer i stikkontakten, men det vil nok fungere for de som kun kjører korte turer.

Vi har prøvekjørt elbåten Lear 204. Les hvordan den var her.

Båten har ingen forbrenningsmotor som reserve, og noe av grunnen til dette er nok at den er ment å brukes som innsjøbåt. Der slipper du risikoen for å havne på åpent hav dersom du går tom for strøm.

Om bord er det plass til åtte personer, og interiøret domineres av lyst skinn og mørkt treverk. Helt akter finner du en stor solseng, og under dekk finnes det noe man, ved bruk av litt velvilje, kan kalle soveplass.

Finishen på båten er helt klart god, men den har likevel et stykke igjen til inpsirasjonskilden Riva. De elegante linjene er også mulig å få i kombinasjon med en Volvo Penta 4,3GXi-motor på 225 hester.

Les også:

Dobbelt(sol)dekker

Daycruiser med 1600 hk.

Sjekk datoen på dekkene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!