- Det ser ut som at vi har nådd bunnen. Salgstallene våre for i år viser at vi har hatt en nedgang i forhold til 2008, men at det har stabilisert seg. Signalene vi får tyder på en utflating, sier markedssjef i Erling Sande, Stein Harald Jørgensen. Markedssjefen for Suzuki påhengsmotorer, Morgan, Capelli og Beneteau ser mer positivt på fremtidsutsiktene nå enn på lenge.

- Tilgangen på de mest kjente og prisdumpede varene er kraftig redusert, og dermed øker etterspørselen. Det ser ut som det er mulig å tjene penger igjen, mener Jørgensen.

Markedsjef i Hydrolift, Geir Moen, er ikke uenig i denne fremstillingen.

- Vi vet at båtmarkedet er det siste som vekkes til live etter økonomiske nedgangstider, men vi ser absolutt lys i tunnelen. Sommeren har vært mer positiv enn været rent salgsmessig, og vi håper på at det skal løfte seg noen hakk til.

- En nedgangsperiode som denne har ringvirkninger, og vi har kanskje ikke sett alle ennå. Vi velger uansett å være offensive og synlige nå, sier Geir Moen.

Lest test av Hydrolift C-27.

Positiv båtmesse

Norges største flytende båtmesse, "Båter i Sjøen" i Sandvika, hadde gode besøkstall i starten av måneden og ga et svar mange av produsentene ville høre, nemlig at båtinteressen er til stede selv om pengene ikke sitter like løst som før.

- Vi har faktisk solgt mer enn forventet på messen. Det er båtene mellom 5 til 7,5 meter og under 500 000 kroner som går best, forteller Pål Bustad, markedsjef hos Evinrude-importør Fische Marine. Fische har merker som Nordkapp, Galeon, Sting, White Shark og Sea Hawk i stallen.

- I tillegg er lagrene til mange av våre forselgere tomme, så nå begynner vi å komme igang igjen, og det er veldig bra, supplerer han.

Les om høstens heteste båtnyheter.

Men at salget er i gang igjen og den negative trenden snudd, betyr ikke at alle vil klare seg i 2010. Daglig leder hos Bavaria-importør Lunde Båt Motor, Lars Erik Solvang, mener at den tøffe høsten og vinteren kan få konsekvenser for noen.

- Mange har solgt ut store deler av lagerbåtene sine til en veldig gunstig pris, og jeg regner med at det er mange som har gitt bort båter for billig som begynner å slite når de skal ta normale priser igjen.

Se klikk.no og DN TV sin video om markedstilstanden her.

=

Markedsjef i Hydrolift, Geir Moen, har tro på at markedet har snudd. Han mener det er viktig å være synlig på båtmarkedet selv i nedgangstider.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!