Miljøbåten Ren Glede II

Grønn gladbåt

En lekk motor og påfølgende oljelekkasje i båthavna fikk Sven Janssen til å lete etter grønne løsninger.

Pluss ikon
Sven Janssen er på sjøen med sin nye miljøbåt.
Sven Janssen er på sjøen med sin nye miljøbåt. Foto: Arne Otto Iversen
Sist oppdatert

- Jeg irriterte meg grenseløst over all oljen som fløt rundt i småbåthavna og sjokket var derfor stort når jeg tittet ned i motorrommet og motvillig måtte innse at det var vår egen, nyanskaffede bruktbåt som var synderen, forteller Sven Janssen (50).

Janssen skjønte at han måtte skifte ut maskineriet i båten, men i stedet for å velge en konvensjonell løsning med ny dieselmotor valgte han å søke etter løsninger helt uten utslipp.

- En svensk leverandør hjalp oss med elektromotor og etter flere års problemfri drift har vi bevist at systemet fungerer utmerket om bord i båt. Det ble laget en omtale av saken på nettet og dermed var prosjektet Ren Glede en realitet, sier initiativtageren.

Interesse fra flere hold

Generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS tok kontakt med Sven Janssen for å få til et samarbeid der en i praksis kan få prøvd ut og vist frem gode nyvinninger på miljøfronten. Senere har også Statens forurensningstilsyn og ulike utstyrsleverandører fattet interesse for prosjektet og satsingen oppnådde så gode resultater at KNS og Ren Glede tidligere i år ble hedret med miljøprisen "Blått Hav" på båtutstillingen Sjøen for alle.

Den nye Ren Glede II er en Beneteau fra 1988.
Den nye Ren Glede II er en Beneteau fra 1988. Foto: Arne Otto Iversen

- Erfaringene med ulike miljøløsninger er i hovedsak hentet fra to båter som er med i prosjektet. Ren Glede I var vår første båt, det var her vi installerte elektromotor og nå tester vi langtidsvirkningene av bunnstoffet som ble påført for flere år siden. Heldigvis har den nye eieren sagt seg villig til å videreføre satsingen på "grønn" teknologi, forteller miljøskipperen.

Ren Glede II er den nyeste farkosten til familien Janssen. Den 40 fots store seilbåten Jeanneau Sun Legend blir av eieren karakterisert som en helt vanlig familiebåt og han har som målsetting å omdanne 1988-modellen til et fartøy helt fritt for utslipp og giftige løsninger. Seil er viktigste fremdriftskilde og det brukes biodiesel som drivstoff på den 40 hk store Yanmar dieselmotoren.

De viktigste elementene i Ren Glede-prosjektet er:

  • Bruk av et flerårig miljøvennlig bunnstoff
  • Bruk av biodiesel, syntetisk diesel eller andre miljøvennlige alternativer til fossile brennstoff
  • Bruk av systemer som hindrer utslipp av septik, drivstoff og oljer
  • Bruk av miljøvennlige alternativer til alle former for vedlikehold

Miljødiesel

- Da KNS´ bryggeanlegg på Dronningen i Oslo skulle miljøsertifiseres ble det satt opp en egen fyllestasjon for biodiesel. Dette er en type drivstoff som fremstilles av naturgass og gir langt færre skadelige avgasser enn konvensjonell diesel. Sven Janssen har så langt opplevd en noe lunken holdning til biodiesel hos motorleverandørene, men denne nye varianten som er framstilt av naturgass føler han seg trygg på.

Miljødiesel-anlegg på Dronningen er viktig for Ren Glede II.
Miljødiesel-anlegg på Dronningen er viktig for Ren Glede II. Foto: Arne Otto Iversen

- Dette drivstoffet blir garantert av leverandøren EcoFuel til bruk i alle dieselmotorer og uten krav om ombygging eller modifisering av maskinen. Forhåpentligvis får vi også snart tak i biodiesel som er fremstilt av skogvirke, da kan vi virkelig snakke om nullutslippsbåten. Den miljøinteresserte seileren er også opptatt av å prøve ut giftfritt bunnstoff. For å finne gode alternativ til hva som fins i vanlig handel måtte han søke etter alternativer i utlandet.

- I mange europeiske land stiller man strengere miljøkrav til bunnstoffet enn hva vi gjør i Norge. Jeg er særlig begeistret for en løsning der nye skrog påføres en giftfri skipsmaling som er så knallhard og glatt at algene ikke klarer å feste seg på glassfiberen, forklarer han.

Ultralyd mot groe

En annen aktuell metode for å forhindre gjengroing under vannlinja på båten er montering av et anlegg på innsiden av skroget der det sendes ut ultralyd.

- Her fungerer systemet slik at små sonder sender ut signaler som gjør at båten ikke blir begrodd. Problemet med mange av disse nye løsningene er imidlertid høy pris, sier Janssen, og anslår at montering av ultralyd på Ren Glede II vil beløpe seg til 30 - 40 000 kroner.

Svein Janssen jobber for en nullutslipps-båt.
Svein Janssen jobber for en nullutslipps-båt. Foto: Arne Otto Iversen

Batteriene på Ren Glede II lades selvsagt ved hjelp av solceller, og med vinden som drivkraft og litt biodiesel tilgjengelig til varmeapparat - samt til drift av motor på vindstille dager - er skipper og mannskap nærmest uavhengige av å måtte oppsøke sivilisasjonen.

- Eneste grunn til å søke havn må være for å tømme septiktanken. Vi har installert et lukket system slik at vi ikke slipper unødvendig kloakk ut i småbåthavner eller i nærheten av strender der folk bader. Dette handler om å ta ansvar for hverandre og vår felles fremtid, sier Janssen.

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også