Porsche er mest kjent som bilprodusent, men har også en stor designavdeling der hvem som helst kan bestille et Porsche Design-signert verk - så lenge de kan betale for jobben.

Da det Singapore-baserte megayachtbyggeriet Royal Falcon Fleet fikk en bestilling fra en kunde som ønsket "et romskip på vannet", henvendte de seg til Porsche Designs avdeling i Østerrike.

Les også:

Familiebåtenes Ferrari: Yamarin 80 DC

=

SÆREGEN: Porsche legger som vanlig vekt på at det de lager skal se ut som om det kan bevege seg raskt - også når det ligger stille.

Til Sverige

Skroget på RF135, som katamaranen heter, skal snart seiles fra Asia til Sverige. 15. desember begynner turen, og årsaken er at den skal bygges videre hos de marinetekniske spesialistene Kockums i Sverige. Først mot slutten av 2010 får kunden den nye båten sin.

Totalt blir den ferdige yachten 41,2 meter lang , mens bredden er 12,5 meter. Det betyr at det i høyeste grad blir mulig å lage rommelige oppholdsrom.

Les også:

Luskus av en annen verden: Sunseekers nye Predator-modeller

Norskdesignet superbåt: Se bildene!

Ti på topp: Her er de råeste yachtene

=

ALT INKLUDERT: Innvendig areal på nær 500 kvadratmeter, utvendig spradeplass på over 200 kvadratmeter. Ute finnes også et boblebad.

Store arealer

Under tak blir boflaten på 472 kvadratmeter, mens uteplassen, som blant annet inkluderer et massasjebad, er på 208 kvadratmeter. Oppholdsrommene skal holdes lyse og ha store vindusflater.

Yachten har soveplass til 10 passasjerer, mens et mannskap på ti skal sørge for at gjestene ikke lider noen nød.

35 knop

Katamarankonstruksjonen gir et svært stabilt fartøy, også i fart. Om det ikke er vanlig Porsche-fart over RFF135, skal det gå fort i forhold til størrelsen:

=

BLI LYS: Store vinduesflater skal sørge for lyse og rom holdt i funksjonelt design.

To turbodieselmotorer med 16 sylindre hver yter til sammen 9200 hk, og det skal gi en toppfart på 35 knop (ca 65 km/t).

Tanken er ifølge Bild.de på 50.000 liter, noe som skal gi en rekkevidde på 3700 km ved en hastighet på 30 knop.

Om pris eller eier sier Porsche Design ingenting. I denne bransjen er diskresjon en dyd. Men vi kan trygt gå ut fra at vedkommende ikke er særlig hardt rammet av finanskrisen.

Les også:

Bergen - New York på én tank

=

MAT ELLER MØTE: Ikke den verste plassen å samles til en jobblunsj.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!