Voksne menn er en utsatt gruppe. Rundt regnet dør 20 av dem hvert år fordi de faller over bord, og ikke kommer seg opp i båten igjen. Ut fra disse dystre fakta skal vi se på løsninger som gjør det enklere å få deg selv og andre om bord igjen.

Vi starter derfor med de 10 viktigste tipsene for hvordan du unngår å falle over bord:

1. Av alt utstyr er ditt eget hode det viktigste. Tenk derfor før du handler.

2. Alkohol hemmer vår evne til å bedømme risiko og øker kroppens varmetap. Ikke stå i båten om du må lense.

3. Bruk flyteutstyr som er godt synlig og behagelig.

4. Båten skal ha rikelig med rekker og håndtak, men du skal alltid bevege deg like forsiktig som om du var på en balkong med kun en halvmeter rekkverk.

5. Gjør båten skikkelig sjøklar før du drar ut, og hold orden om bord. Bruk også skikkelig fottøy med gummisåler, men unngå støvler.

6. Bruk dødmannssnora. Disse finnes nå i elektroniske og trådløse varianter. For seilende gjelder det alltid å bruke sikkerhetsline festet til en løpeline. Den må være så kort at du ikke faller over ripa.

7. Husk at båter har en tendens til gli ut ved om bord- eller ilandstigning når du sparker fra.

8. Slipp aldri motorens styrekult i fart. Har du mer enn 20 hester, bør du ikke styre med kulten i det hele tatt, men med ratt.

9. Vurder alltid din egen fysiske form før du beveger deg rundt på dekk og dollbord. Hold deg uansett fast hvis du skal stå i båten, bevege deg på dekk eller lene deg ut.

10. Sist, men ikke minst: Alle båter skal ha en leider som er mulig å nå når du ligger i sjøen.

Om du allikevel går på hodet i havet, må du forsøke å holde roen og spare kreftene. Tommelfingerregel sier at du bør bli ved båten og krype sammen for å unngå varmetap.

OVER BORD: Å trene på å komme seg om bord igjen øker sikkerheten.=

OVER BORD: Å trene på å komme seg om bord igjen øker sikkerheten.

Småbåter

Ok, du eller noen andre har havnet i vannet. Hva nå? Her er noen triksene for folk i joller og småbåter.

Småbåter entres i akterkant for å unngå kantring. Om motoren ikke er i gang, kan du tråkke på kavitasjonsbrettet og komme deg om bord igjen. En leider som kan trekkes ned i sjøen, eller badestige som noe kaller det, er blitt vanlig på nyere båter. Denne er fin å bruke om du først havner i vannet. Ellers kan en tauende med løkke gjøre samme nytten.

Men husk at selv når fribordet er lite, kan det være vanskelig å dra seg selv om bord igjen. Det er nesten umulig om man er sliten og klærne er våte og tunge. Derfor er det viktig at du har det nødvendige utstyret på plass både i joller og større båter.

Er du selv om bord og prøver å få tak i en person i vannet, er det også noen triks. Den litt brutale varianten går ut på at du faktisk trykker den uheldige ned i sjøen for å få hjelp av oppdriften når du trekker ham over rekka. Ta godt spenntak og bruk lårmusklene.

Større motorbåt

I større båter er det gjerne høyt fribord. Derfor er det håpløst å komme om bord på egen hånd uten hjelpemidler. Du trenger en leider, som det finnes mange typer av.

Basiskravene til en leider er at må tåle en tung person med våte klær og kunne brukes ved litt sjøgang. Her skiller vi mellom permanente leidere og en pinneleider, slik som losene bruker når de skal om bord i større fartøy.

Men vi har også provisoriske varianter. Dette er relativ enkelt å lage i et nødstilfelle. Et tau kan fungere, men dette gir ingen støtte og det forsvinner gjerne under båten når man plasserer bena i dem. En person som har ligget i sjøen en stund, er gjerne ute av stand til å klatre opp en slik leider.

En annen variant er å bruke jolle eller redningsflåte til ta folk om bord igjen. Dette er praktisk om du har en stor og uoversiktlig båt. I denne størrelsen har du gjerne tilgang på en ankervinsj som kan benyttes i et kritisk tilfelle.

Under fart til MOB

Om noen faller over bord, er det snakk om MOB. Den forkortelsen står for Man Over Board. MOB-knappen, som markerer en gitt posisjon, skal finnes på fleste seriøse GPS. Det er ved MOB helt avgjørende at det handles raskt og riktig. Utfordringen er at det ikke alltid er så enkelt å komme seg tilbake, spesielt om det er vind og sjø med i bildet. Men med litt øvelse og kjennskap til båtens egenskaper, går det bra.

Når uhellet inntreffer, legger du resolutt over til samme side som du tror personen har falt over bord fra. Deretter legger du roret over til motsatt side. Dermed unngår du at personen i vannet blir truffet i hodet av propellen, samtidig som du kommer rett tilbake. Kast ut en fender som markør og rop «mann over bord».

Søk etter personer som har falt over bord er for øvrig noe du bør øve på under kontrollerte forhold. Det er nemlig lett å la seg lure båtens drift som følge av vind og strøm.

Kilder:

  • Sjøfartsdirektoratet
  • Oslo politidistrikt, Havnepolitiet
  • Kongelig Norsk Båtforbund
  • Kongelig Norsk Seilforening
  • Sjøforsvaret.
FALL: Mann over bord.=

FALL: Mann over bord. © NSSR

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!