Er du født etter 1.1.1980, og vil føre båter over åtte meter eller med motorer som yter over 25 hk, er det ingen bønn. Fra 1. mai neste år må du ha tatt båtførerprøven. Ellers har du ikke lov å kjøre disse båtene.

Sjøfartsdirektoratet antar at kravet i dag angår godt over 100 000 mennesker. Andre mener at vi snakker om så mange som 170 000 - 180 000. Uansett er dette et dramatisk høyt tall. Det er nemlig ikke så mange månedene igjen å gjøre det på, men båtfolket sover åpenbart fortsatt.

Dispensasjon?

- Vi vil føre en restriktiv linje hva dette angår, og det må vurderes i hvert enkelt tilfelle, sier fungerende underdirektør Stian Lundegaard i Sjøfartsdirektoratet. Tolk svaret dithen at du ikke bør satse på å få dispensasjon!

En annen ting som tilsier at du bør våkne, er at båtførerprøven snart vil bli vanskeligere - noe du kan lese om i artikkelen Ta båtførerprøven nå.

Lovlig i dag, ulovlig for unge som ikke har tatt båtførerprøven innen 1. mai neste år.=

Lovlig i dag, ulovlig for unge som ikke har tatt båtførerprøven innen 1. mai neste år. © Frederik Finnes

=

© Frederik Finnes

Båtsertifikat

Du må være fylt 16 år for å føre en fritidsbåt som har toppfart på over 10 knop, eller motor med mer enn 10 hk. Du må etter 1. mai 2010 ha båtførerbevis for å føre en fritidsbåt på mer enn åtte meter, eller med motor med mer enn 25 hk. Båtførerprøven kan avlegges av personer som har fylt fjorten år, men båtførerbeviset utstedes kun til personer som har fylt seksten (du kan altså ta og klare testen som fjortenåring, men du må likevel vente til du er seksten før tillatelsen dumper ned i postkassen).

Detaljene, inkludert eventuelle unntak fra reglene, finner du her.

Nye krav slår inn for båter på over femten meter (49,21 fot). For å føre båter som er større enn dette må du ha Fritidsbåtskippersertifikat, populært kalt "Kystskipperen".

Bransjeorganisasjonen Norboat foretok nylig en undersøkelse, der det ble konkludert med at over 50 % av båtbrukerne i den aktuelle aldersgruppen utrolig nok fortsatt ikke er oppmerksomme på sertifikatkravet.

Det kan bli mildt sagt kjedelig for dem. Allerede nå er situasjonen at anslagsvis mellom14 000 og 20 000 stykker på bestå båtførerprøven - hver måned! - frem til 1. mai, for at kabalen i teorien skal gå opp. Det kommer ikke til å skje.

Norsk Test bestyrer båtførerprøven på vegne av Sjøfartsdirektoratet. Adm. dir. Bernt Nilsen hevder at det ikke er kapasiteten det skal stå på, siden de rår over 300 testsentre og 600 sensorer.

- Det å ta selve båtførerprøven tar en halvtime til tre kvarter. Der kan vi i teorien kjøre tusen stykker gjennom hver dag. Men flaskehalsen ligger på selve kursene. Mange innser at de har behov for å ta et kurs; ikke minst de 20-30 prosentene vi erfaringsmessig vet stryker på båtførerprøven, sier Nilsen.

Det kan fort bli kurspåmeldinger fra 20 000-30 000 stykker, etter hvert. Da nytter det ikke å komme etter påske neste år, og tro du kan få begynne på et kurs umiddelbart.

- I dag kurses det rundt 10 000 i året. Det sier seg selv at det blir kaos hvis flere titusen melder seg alt for sent. Og jeg frykter at de fleste venter til etter påske neste år med å tenke på dette, sier Nilsen.

Det begynner å haste for deg som må ta båtførerprøven!=

Det begynner å haste for deg som må ta båtførerprøven! © Frederik Finnes

I så fall blir konsekvensen at det kan bli stille i skjærgården neste sommer. Svært mange som har vært ute i fritidsbåt i år, vil ikke ha lov til å kjøre familiebåten etter 1. mai 2010.

Her på klikk.no, og i Vi Menn Båt, har vi hyppig skrevet om temaet. Enkelte andre medier har gjort det samme. Men media alene kan ikke gjøre informasjonsjobben som åpenbart må til.

- Vi vil jobbe aktivt for å informere om dette, og vi har flere aktiviteter utover høsten for å få folk til å begynne med båtførerprøven, i hvert fall før jul. Vi skal prøve å få andre til å hjelpe til med kampanjer, også. For eksempel forsikringsselskapene, som har en stor interesse av at flest mulig er best mulig skikket til å føre fritidsbåter, sier Bernt Nilsen hos Norsk Test.

Les også:

Ukjent sertifikatkrav

Trenger jeg båtsertifikat?

Test deg med Redningsselskapets quiz

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!