Test av båt: Terhi 475 Open CC

Denne båten synker ikke

ABS-plast-eksperten stiller med ny familiebåt. Familiebåten Terhi 475 har skummet skrog og er usenkbar.

Sist oppdatert

Tekniske data

Merke og modell: Terhi 475 Open Centre Console

Pris testbåt: kr. 143 500

Motorkapasitet: 45-60 hk

Motor testbåt: Honda BF50 LRTW

Toppfart: 31,6 knop

Produksjonsland: Finland

Lengde (LOA): 4,75m

Bredde: 1,85 m

Byggemateriale: ABS termoplast

Vekt uten motor:345 kg

Nyttelast: 525 kg

CE kategori: C

Antall personer: 5

Mer informasjon: www.kellox.no

I likhet med sine søsken består nykommeren Terhi 475 av en sandwichkonstruksjon der skroget i ABS termoplast er fylt med polyuretanskum. Det gjør at du i praksis kan sage båten i to uten at den synker. Dette utgjør selvsagt en trygghet for dem om bord, men er nok ikke alene et argument for å kjøpe denne båten.

For det er dessverre litt for mye ved 475 som gjør at den ikke hevder seg i toppsjiktet i klassen. Riktignok har båten de viktigste ingrediensene på plass som gjør den praktisk og relativt brukervennlig, som blant annet et delt stuverom og tankrom under akterbenken; 12V uttak, turteller, trimviser og låsbart hanskerom på dashbordet, samt en lensepumpe som standard. Tre fine stuverom for tauverk er smart, og kalesjeløsning over konsoll og førerbenk følger som ekstrautstyr. Båten er dyp med trygge fribord og solide rekker, som i kombinasjon med antisklibelegg i dørk vekker en viss trygghetsfølelse.

Les om Terhi More Fun her.

Konsollproblemer

Det er i første omgang konsollen som utgjør et minus i sammenhengen. Sittende bak rattet er sikten begrenset av en farget og kantvinklet vindskjerm. Tre salte vanndråper på denne, og du må lene deg ut over ripa for fri sikt. I tillegg til å være rimelig skranglete i festet, sto konsollen i testbåten for langt fra føreren, noe som i sin tur betyr dårlig førerergonomi og liten nytte av en ellers fin ryggstøtte. Når også fotstøtten uteblir blir man konsekvent hengende i rattet ute i bølgene.

Nyheten 475 leveres også med twin-konsoll, en utgave vi har større tro på, mest fordi man som co-pilot i 475 Open CC blir sittende trangt uansett hvilken side av senterkonsollen man ender på. Med den enkle benken foran i båten er det i praksis bare sitteplasser for fire voksne om bord, og savnet av en U-benk ved baugen, eller en enkel sitteplass foran konsollen, er påtrengende. En montert kjøleboks (ekstrautstyr) skal imidlertid kunne fungere som sitteplass.

Les vår kjøpsguide for småbåter.

Hva med sjøegenskaper?

Heller ikke kjøreegenskapene gir oss godfølelsen denne gangen. At dette er en innsjøbåt, levnes det liten tvil om. Skroget er for rankt og butt til å tåle sjø rundt halvmeteren, og faller ned mot siden når det blir provosert i marsfart. Hondas nye og forbedrede 50 hk firetaker gjør uansett jobben og virker frisk i akselerasjonen. Skumkjernen i båten gir dessuten tilstrekkelig med stivhet, men når båten er lite trimmevillig, og baugpartiet slipper for mye sjøsprut om bord, uteblir dessverre kjøregleden. For rolige turer innaskjærs skulle 475 Open CC uansett gjøre jobben.

Terningkast: 2

+ Solid, robust

- Triste sjøegenskaper, begrenset førerkomfort, få sitteplasser.

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også