Båtene bygges i Trollhättan, mest kjent for sin produksjon av biler og fly. Men stedet huser også en båtprodusent som har holdt på i mange år, Westline. Den største modellen i flåten deres er en moderne kabincruiser på 34 fot.

24-foterne har fått modellbetegnelsene W24 og F24. Førstnevnte er en walk-around-modell med kabin nede under dekk, mens F24 er en ny skjærgårdsjeep med praktisk uteplass og en senterplassert konsoll. Det som først og fremst skiller denne konsollbåten fra mengden, er en høy og fremoverliggende vindskjerm i pleksi.

Klassisk dyp V-bunn

Med en V-bunn på 24 grader akter, snakker vi om et skrog med klassisk dyp V-bunn. Kombinert med moderate chiner, gir det sporty egenskaper og myk gange. Under testen var det bølger på en halv til én meter, og det var rene barnematen. Båtene kjører komfortabelt og planer ganske raskt uten altfor fremtredende planingsterskel. I sving legger båtene seg markant innover og sitter ellers kontant gjennom svingene. Akkurat hvor sporty båtene er, lar vi stå litt åpent, men begge har en toppfart på rundt 35 knop med Volvo Pentas turbodieseler, D4/ 225 i W24 og D3/ 190 i F 24.

Walk-around-modellen har full innredning samt tyngre motor og veier rundt 500 kg mer enn konsollvarianten. Man merker tydelig at W 24 er en tyngre båt. 35 knop burde være tilfredsstillende nok for de fleste, men gir ikke det helt store kikket. Skal man oppleve sporty karakteristikk og utfordre V-bunnens egenskaper, må det nok en grommere bensinmotor ned i motorrommet, eller man kan velge en av de kraftigere D4-motorene. Båtene virker bra bygd, men som alltid med skarpe V-bunner, skal man lære seg å trimme og å kjøre båtene riktig.

Les også

Praktisk og morsom, Yamarin 5220

Spenstige sport-modeller fra Ibiza

=

=

Tekniske data W24

Lengde: 7,50 m

Bredde: 2,55 m

Vekt: 2300 kg

Drivstofftank: 130 l

Vanntank: 60 l

Antall køyer: 3

Motor: Volvo Penta D4 225/DP

CE-kategori: C

Pris, fra: Kr 625 000

Pris testbåt: Kr 1 150 000

Forhandler: Westline Marin Norge AS, Sandefjord

W24

Mest komfortabelt sitter man i W24. Der sitter man beskyttet inne i konsollen, og med kalesjen oppe blir det behagelig lunt. På testbåten var det montert varmeapparat, og på en kjølig dag var det herlig å kjenne den varme lufta nede ved bena. To gode, konturformede stoler er på plass, og man har god sikt både stående og sittende.

Førerplassen er ikke den mest moderne vi har sett, men instrumentene sitter oversiktlig oppdelt i to grupper. Det er plass til båtsportkart, men en plotter må monteres nede til venstre for rattet og altså ikke i siktlinjen. Linjene i instrumentbordet er ganske rette i formen, og her ville det ikke skadet med litt industrispionasje på konkurrentene. Vi kan eksempelvis nevne Yamarin 68 DC.

Døren ned til kabinen opptar naturlig nok en del plass, og denne er hengslet med foldbar toppluke. Alt er laget i tre, og det hele ser litt gammelmodig ut. Igjen - det finnes mange gode eksempler på smarte skyvedører.

Komfortabel sitteplass til tre

Over konsollen er en solid targabøyle i metall. Plass til antenner, horn, lyskaster og kalesjen. Rundt for- og sidedekk går en kraftig rekke/pulpit. De nedsenkede sidedekkene øker trygghetsfølelsen når fordekket skal entres og helt forut er det en liten tråplate i teak for bedre entring fra svaberget. En ganske stor, integrert badeplattform er på plass og den gir plusspoeng i boka.

Aktersofaen gir komfortabel sitteplass til minst tre, og med stolene vendt akterover og bordet på plass, får man en trivelig sittegruppe. Med hele kalesjen oppe og varmeapparatet på, har man langt på vei samme komfort som i en daycruiser. Men litt trangere blir det mellom stolene når man skal ned i kabinen.

Fått plass til mye

Her ble vi litt overrasket over hvor mye man egentlig har fått plass til. Forut er en dobbeltseng og plass til toalett. I babord side er det et lite pantry med dobbelt kokeplate og vask. Inn under førerplassen stikker en litt bred enkeltkøye. Sett fra det perspektivet har produsenten fått plass til mye, men det hele blir litt vel kompakt. Walk-around-løsningen stjeler mye volum fra kabinen og man får langt fra samme romfølelse som i en kabinbåt. Nå er det kundene som bestemmer og mange velger nettopp W 24 fordi den byr på så mye under dekk. Mange velger å sløyfe pantryløsningen, og det kan være en fordel. For det er for lav høyde mellom kokeplate og dekk; de mest ihuga turkokkene bør ikke velge denne båten. Produsenten bør kanskje vurdere å tilby båten med to kabininnredninger: én omtrent slik den er i dag og én med enklere løsning; det ville gi bedre plass til en praktisk V-køye/sittegruppe forut

=

=

Tekniske data F24

Lengde: 7,50 m

Bredde: 2,55 m

Vekt: 1800 kg

Drivstofftank: 180 l

Motor: Volvo Penta D 3 190/DP

CE-kategori: C

Pris, fra: Kr 450 000

Pris testbåt (Breitling Edition): Kr 735 000

Forhandler: Westline Marin Norge AS, Sandefjord

F 24

Trenger man snarere en ren dagsturbåt, er F 24 svaret. Dette er en voksen skjærgårdsjeep som ble lansert sist vår. Som nevnt innledningsvis, har den en stor og høy senterkonsoll med en fremoverliggende skjerm. Bak konsollen er det to gode stoler, og bak i båten finner man komfortabel aktersofa. I forkant av konsollen er det en innfelt sitteplass for to. Innredningen foran konsollen er ren og ryddig med to brede trinn opp til fordekket. I et knipetak kan trinnene også fungere som enkle sitteplasser

Les også

Maksimal kjøreglede

Norsk nykommer

Umulig å falle ut

En skjærgårdsjeep på 24 fot får nødvendigvis stort volum, og det er god høyde fra dørken og opp til karmen. På toppen er det en skikkelig høy pulpit, som dominerer båtens design. Dette må være markedets sikreste båt, for her er det umulig å falle ut! Samtidig blir det umulig å entre båten fra siden, og vi synes pulpiten er altfor høy og dominerende. Båten hadde utvilsomt fått mer elegante linjer om den hadde vært rundt 20 cm lavere, og selv da ville sikkerheten i båten fortsatt vært høy.

Instrumentene sitter fint i siktlinjen, men også her må en plotter felles inn til venstre for rattet. Den bør sitte rett i siktlinjen foran skipperen. Av smarte detaljer kan nevnes en fin plassering av brannslukkeren, og med litt produktpleie kan man enkelt finne plass til flere mindre stuverom for saker og ting. Over konsollen er det en targabøyle. På innsiden av vindskjermen burde det også vært en bøyle; det ville gitt bedre stivhet i den store skjermen.

Båten har et særpreget og småelegant akterspeil med integrert badeplattform og en stor luke som åpner opp til motorrommet. Et aldri så lite poeng er at man bør huske å stenge luken skikkelig etter en motorinspeksjon - ellers kan det ligge fuktige overraskelser på lur om man bakker mot bølgene.

Ettersom F 24 er en helt ny modell, er det en del småsaker som bør justeres inn, men konklusjonen blir at dette er en stor skjærgårdsjeep med mye plass, fornuftige sitteplasser, gode stuverom og et velkjørende skrog.

Les også

En helt ny båttype

Norges raskeste turbåt

=

Klokkeutgave

Er du ikke helt fornøyd med standardutgavene, kan du velge en mer eksklusiv "Breitling Edition". Et samarbeid med den kjente klokkeprodusenten skal heve imagen flere hakk og båtene snobbes da opp med luksusdetaljer både her og der. Spesielt på testbåten W24 synes Breitling-detaljene godt - med blant annet gullstriper på skrogsiden og instrumentbordet. For noen kan dette sikkert være et argument, og velger man den oppgraderte utgaven, får man også en Breitling-klokke med på kjøpet.

Konklusjon

Begge modellene har kjørevennlige skrog med dyp V-bunn og det bidrar til småtøffe egenskaper med sporty tilsnitt. Konsollmodellen F 24 er en voksen skjærgårdsjeep med særpreg, men den høye rekka rundt ser ikke elegant ut. Walk-around-utgaven W 24 har høyere trivselsfaktor og byr på god beskyttelse inne i konsollen. Med full kalesje og varmeren på, har man komfort selv på kalde og våte dager. Under dekk er det litt vel tettpakket og pantryløsningen fungerer dårlig, men det er egentlig overraskende hvor mye man har fått plass til. Med litt justeringer her og der kan dette fort bli veldig bra.

Les også

Se Klikks store båtkatalog her

Flere båttester finnes her!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!