© Raffaello Bastiani ©

Mektig sjef

Sjeik Hassan Bin Jabor Al-Thani kommer fra Al-Thani-familien som styrer det meste som skjer i oljelandet Qatar. 40-åringen begynte å kjøre Jet Ski på midten av 90-tallet og ble senere president i Qatar Marine Sport Federation. Han vant sitt første løp i Class-1 i Oslo i 2004, og har to tredjeplasser sammenlagt som beste resultat.

Hans throttlemann er Steve Curtis, som går for å være den beste throttlemannen i verden. Curtis (44) har vunnet VM åtte ganger, og han var i en årrekke throttlemannen til Bjørn Rune Gjelsten. I tillegg til å kjøre for "Qatar 96" har han de siste årene også kjørt noen offshoreløp i USA.

I den andre båten til teamet, "Qatar 95", er det Matteo Nicolini og Abdulla Al-Sulaiti som er mannskap.

Class-1 går for å være det mest prestisjefylte offshoremesterskapet i verden, og glamour preger løpene i eksotiske byer som Dubai, Alicante og Arendal. Båtene er blant de raskeste i verden, og teamene er som små bedrifter med flere heltidsansatte mekanikere.

Et av de mest profesjonelle teamene i offshoresirkuset er teamet til sjeik Hassan fra Qatar. Teamet legger ned mye ressurser i å slå erkefienden Victory fra Dubai. Og da skulle man kanskje tro at teamet hadde en enorm base i Doha med tilgang til varmt vær og testemuligheter hele året?

Nei da. Qatar-teamet har sin base på lille og bortgjemte Skedsmokorset utenfor Oslo.

Gjelstens gamle team

At offshoreteamet, som finansieres av statlige penger fra Qatar, har sin base på Skedsmokorset, har faktisk sin helt naturlige forklaring: Da Bjørn Rune Gjelsten ga seg etter 2007-sesongen, solgte han hele teamet til sjeik Hassan Bin Jabor Al-Thani.

- Båten til Hassan, "Qatar 96", er den siste båten som Bjørn Rune kjørte med. Da Qatar-teamet kjøpte denne, ville de ikke bare ha båten, men også alle deler, verktøy og ikke minst kunnskapen om båten, forklarer Rolf Arnestad da vi besøker det strøkne verkstedet i et industriområde på Skedsmokorset.

Arnestad, som startet sin motorsportskarriere som mekanikeren til Martin Schanche, var Gjelstens sjefsmekaniker i mange år. Nå er det en arabisk oljesjeik som er oppdragsgiver.

- Vi har organisert oss slik at vi ikke er ansatt direkte av Qatar-teamet. Vi som har base i Norge, har opprettet firmaet Offshore Racing Services og selger våre tjenester til sjeik Hassan. For både ham i Qatar og for oss så fungerer det faktisk utmerket at vi fortsatt har verksted i Norge. Vi er jo for det meste på veien til og fra løp uansett. Men jeg innrømmer at det er litt spesielt at Qatar- teamet har sitt tilholdssted på Skedsmokorset.

© Nordlien, Egil

Class-1 2009

25.04: Qatar Grand Prix, Doha

07.06: Spania Grand Prix, Alicante

05.07: Russland Grand Prix, Moskva

19.07: Norge Grand Prix, Arendal

30.08: Romania Grand Prix, Constanta

04.10: Italia Grand Prix, Stresa

12.12: Dubai Grand Prix, Dubai

Oppdateringer kommer på www.class-1.com

Fem heltidsansatte

Offshore Racing Services teller fem heltidsansatte. Rolf Arnestad og Arne Venås har begge vært mekanikere i Spirit of Norway, mens britiske Nathan Libby og italienske Norberto Uggeri er nye på laget. I tillegg jobber Gro Helgesen fra sitt hjemmekontor på Eidsvoll som sekretær og logistikkansvarlig.

- Tro det eller ei, men vi har alle fem fulle dager. Siden nyttår har vi jobbet 12 timers dager her på verkstedet for å gjøre båten klar til sesongstart. Vi hadde en stor krasj i fjor, så det har vært mye jobb, forteller Arnestad. Han understreker at Norge er et godt egnet sted for å drive et offshoreteam.

- En ting er at vi har avansert utstyr her på verkstedet, som gjør at vi kan gjøre de fleste reparasjoner selv. Men også ellers i Oslo-området er det mye kompetanse, som gjør at teamet fungerer like bra herfra som vi ville ha gjort fra for eksempel Dubai.

Les også

Lekker kvalitet

Folkebåten

© Raffaello Bastiani ©

10-15 millioner

Å drifte en båt i Class-1 koster penger, og Rolf Arnestad regner med å fakturere Qatar-teamet for et sted mellom 10 og 15 millioner kroner denne sesongen. Selve båten har en verdi på 5-6 millioner, og i tillegg kommer motorene, mens det altså er driften av båten som er dyrest.

- Vi har kun ansvaret for én av de to båtene i Qatar-teamet, båt nummer 96 som Sheikh Hassan og Gjelstens gamle throttlemann Steve Curtis kjører. Den andre båten, nummer 95, driftes på samme måte av teamet til Matteo Nicollini i Italia.

Qatar-teamet har også et verksted i Doha, men dette er mer som et lager hvor båtene kan være mellom løpene i Midt-Østen. Derfor må sjeiken selv ta turen til Norge hvis han skal inspisere båten mellom løpene, men han har ikke vært på besøk ennå. Steve Curtis er imidlertid ofte innom.

- Det er forskjell på å jobbe for Hassan og Bjørn Rune. Bjørn Rune er et petimeter på godt og vondt. Han hadde kontroll på alt. Hassan overlater mer av ansvaret til oss og forventer at alt skal være i orden når han skal kjøre løp. Dessuten er det jo vesentlig mindre oppmerksomhet rundt det vi driver med nå. Det var moro med all mediedekningen rundt Bjørn Rune, men på den annen side er det lettere å konsentrere seg om jobben nå, sier Arnestad.

© Raffaello Bastiani

© Simon Palfrader©

Sponset av staten

Rester av det gamle Spirit of Norway-teamet er fortsatt i verkstedet. En flott amerikansk trailer som Kjell Inge Røkke i sin tid kjøpte da han kjørte offshore i USA står nå klar til levering for det australske teamet Maritimo (som norske Pål Virik Nilsen kjører for). En annen teambuss, som står utenfor verkstedet, er solgt til et danseband.

Men fortsatt går gutta rundt med "Spirit of Norway" på T-skjortene, noe mange av araberne i offshore-sirkuset trodde betød at den norske staten sponset Gjelsten i sin tid.

- Det er jo ikke så rart de trodde det, for både Qatar og Victory er finansiert av statlige penger.

Statlige penger til tross: mekanikerne er fra Norge, og verkstedet ligger fortsatt i en gammel lagerhall på Skedsmokorset.

Les også

Fem gode Bowridere

Se alle våre båttester her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!