Vi kjenner Volvo Penta's D3-motorer godt fra tidligere, i utgaver på 130, 160 og 190 hestekrefter. Den femsylindrede 2,4 literen, som vi også finner under panseret i mange av Volvos bilmodeller, presenteres nå i fire effektklasser. 140, 170, 200 og 220 hestekrefter.

Teknobombe

Det er først og fremst i elektronikken Volvo Penta har hentet mer ut av i D3. Alt overvåkes elektronisk, og skal ha enda bedre presisjon enn tidligere.

Med bedre presisjon i innsprøytning og tending følger også bedre ytelser og lavere utslipp. Og Volvo hevder selv at nye D3 er forberedt på kommende klimakrav frem til 2012.

Nye D3 er også standard utstyrt med EVC, Volvo Pentas elektroniske plattform - en elektronisk overføring fra gasspak til motor som skal gi mykere kjøring og ingen behov for etterjusteringer.

Les også:

=

Joystick

For båter med dobbelinstallasjon og elektronisk styring er D3 også å få med joystick. Vi fikk prøve systemet og kan bekrefte at kunsten å legge til med båter på godt over 30 fot går enkelt og greit.

På de to minste motorene, altså D3 140 og 170 - er både singel- og duoprop tilgjengelig. De to største er kun å få med duoprop.

Prisene er forløpig ikke klare for det norske markedet, men vi lover å komme tilbake med både priser og fullstendig test så tidlig det lar seg gjøre.

Tekniske data:

D3-140

D3-170

D3-200

D3-220

Motor:

Rekke 5 diesel med variabel turbogeometri

og commonrail innsprøytning

"

"

"

Volum:

2,4 liter

"

"

"

Effekt/ o.min:

140/4000

170/4000

200/4000

220/4000

Drev:

SX/DPS

SX/DPS

DPS

DPS

Miljø:

Oppfyller EU RCD og US EPA steg 2

"

"

"

Les også:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!