Til neste år skal du formelt sett kunne navigeringen din før du kaster loss, med tanke på at obligatorisk båtførerbevis innføres på generell basis. Men uansett er det godt sjømannskap hele tiden å vite hvor du er.

Ved hjelp av offisielle kart, altså papirkart, magnetkompasset og det du har mellom ørene lar dette seg gjøre. Det heter fra lovgivende hold at du alltid skal kunne bruke tilgjengelige hjelpemidler om bord for å unngå kollisjoner og farlige situasjoner. Dette vet det fleste, men det er nok ikke alltid slik det praktiseres.

Les også: Seks bil-GPS-er i test

Du kan derfor se på håndholdte multifunksjonelle navigeringshjelpere som det mest praktiske supplementet til navigeringen din, men du kan ikke benytte den som eneste kilde. Uansett: jo flere kilder som kan gi deg en observert plass på kartet, desto bedre.

Synlighet viktigst

Viktige kriterier for en god bærbar navigeringshjelp er først og fremst synlighet i dagslys og brukbar nattgrafikk. Dersom du ikke ser hva som vises på skjermen om dagen, eller du blir blendet om natten, hjelper det ikke hvor bra den ellers er satt sammen. Dette er åpenbart, men det virker som om det fortsatt er noen produsenter der ute som ikke har satt sjøbein ennå.

Videre ser vi på brukervennligheten i forhold til oppgaven den blir satt til å uføre, nemlig å gjøre navigeringen lettere for deg. Her har vi sjekket hvordan den oppfører seg under fart, hvor mye informasjon du blir bedt om å ta stilling til og ikke minst om apparatet har noe på sjøen å gjøre i det hele tatt. Vi ser dessuten på batterikapasiteten og mekanisk utførelse.

Til å utføre testen bruker vi vår langtestbåt Arvor 215. I tillegg tar vi med oss et vanlig båtsportkart for Oslofjorden som referanse. Her plotter vi naturlig nok inn anviste posisjoner fra våre håndholdte hjelpere og observerer oss videre fram til det som i bestikkføringen heter "observert plass".

De fire store

For å oppsummere: Det essensielle er om apparatet gir deg de fire viktigste opplysningene du trenger for å navigere en fritidsbåt: Lengde- og breddegrad, og fart og kurs over grunnen, forkortet internasjonalt til SOG og COG.

Husk dessuten at selv om vikingene kom seg svært langt med bare den gode gamle leidarsteinen - en stavformet magnet benyttet i Norden fra 1200-tallet som kompass - så var det mange som aldri kom fram eller hjem.

GPS til turbruk: Her er de beste

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!