- Skal det bli skikkelige båtjournalister av dere, må dere starte fra bunnen av, sa redaktør Bjørnsen. Oppfordringen var klar, og vi satte kursen sørover mot Evje og Skibsplasts produksjonslokaler. For skal man lære seg båt som fag, må man vite hvordan den er skrudd sammen. Eller limt, skulle vi finne ut.

For 52 år siden bygde Roald Skibsrud den første Skibsplast-modellen. I dag er det sønnene Arne og Rune som har tatt over driften av det tradisjonsrike båtmerket. Vi møter Arne, en blid og hyggelig mann i førtiårene. Han gir oss en kjapp gjennomgang om hva som skal skje i prosessen det er å bygge en båt. En båt som skal gi oss mange timer på sjøen i året som kommer.

Teori er teori, praksis er praksis. Plutselig blir vi kastet ut i det. Bokstavelig talt. Før vi aner ordet av det, står vi produksjonslokalet blant glassfibermatter og polyesterbøtter.

- Pluggene, eller formene av båten om du vil, er designet i et tredimensjonalt dataprogram, forteller Arne Skibsrud. - Mange timer ligger bak utviklingen av disse før selve håndarbeidet kan starte, fortsetter han.

Her er første test av langttestbåten

Håndarbeid er et stikkord. For selv om utviklingen raser av sted i et forrykende tempo om dagen, er det utrolig hvor mye håndarbeid som må til for å produsere en slik båt. Og Skibsplast sverger til "gamlemåten". Vakuumstøp, som er det store nå om dagen, fører med seg store kostnader til riktig utstyr, og er derfor ikke prioritert foreløpig.

"Gutta på gølvet" er allerede i gang. - Skal dere være med her, må dere stå opp tidlig om morran, forteller Maik Hårtveit.

- Ta på dere denne arbeidsdrakta. Vi vil ikke at dere skal ødelegge de fine klærne deres!

Pål og jeg ser på hverandre og gliser; utkledd som to månemenn står vi nå med hver vår polyesterrulle i hånda. Ikke mange minuttene er gått før vi er i full gang.

Les også:

Pål prøver seg med glassfiberpistolen, og en motorkasse ser snart dagens lys. © Petter Handeland

I bakvendtland

Å bygge en båt er en omvendt prosess i forhold til å bygge en bil. Alt er nemlig på vrangen. Man begynner med å spraye formen med noe som heter gelcoat, en lakk som vil danne flatene utvendig på skroget.

Når denne er tørket, begynner arbeidet med glassfiberen, materialet som danner selve skjelettet i båten. Lagene med glassfibermatter er ikke sterke i seg selv, men når de er godt innsmurt med polyester, stivner de og blir utrolig sterke.

Lag på lag blir lagt på. Først matte, deretter polyester og så starter rullingen. Alle luftbobler må nemlig ut av blandingen, hvis ikke kan det bli farlige svakhetspunkter i skroget. Også dekket blir laget på denne måten.

På de mindre delene som for eksempel motorkasse, innerliner, luker og lokk er teknikken litt annerledes. Her bruker en nemlig ikke matter, men en glassfiberpistol. Smøreprosessen med polyester og rullingen mot luftbobler er fortsatt den samme.

Del etter del blir ferdig, og etter tidkrevende herding begynner byggesettet å ta form. Ferdig herdet blir delene boret og skåret slik at alle delene passer rett på plass i den kommende monteringen.

Les også:

Her er første test av langttestbåten

Ferskingene er i full gang med monteringen. En skikkelig stereo er viktig i en langtestbåt. © Petter Handeland

Byggesett for store gutter

En kombinasjon av små skruer og et utrolig sterkt lim holder delene sammen.

- Limet er faktisk så sterk at hvis noe blir slått i stykker, er det like stor fare for at selve glassfiberstøpen ryker som limet, forteller Skibsrud.

Så vet vi altså det: en båt, bygget for å tåle dårlig vær og slag fra store bølger, holdes sammen med lim.

Nå som delene er satt sammen, begynner båten virkelig å ta form. - Nå gjenstår bare motor, elektronikk, lister, beslag, vindskjerm, ja kort sagt alle deler man finner i en ferdig båt, sier Arne Skibsrud.

Delene er som oftest bestilt fra produsenter i nærområdet, men enkelte ting, som for eksempel vindskjermen, kommer helt fra Polen. Noen deler blir også produsert naborommet. CNC-fresemaskinen skjærer ut diverse plast- og aluminiumsbeslag, mens båndsagen er perfekt til finérplatene rundt omkring i båten. Her gjelder det å passe på fingrene!

Med en drill i hånden og deler spredd utover arbeidsbordet går vi raskt i gang med monteringen, selvfølgelig overvåket av Arne og gutta. Som for øvrig skal ha skryt for tålmodigheten. Uten dem ville definitivt ikke resultatet blitt som planlagt.

Her er første test av langttestbåten

Motoren, en 200-hesters Mercury i vårt tilfelle, blir løftet på plass med kran. Resten av delene løftes inn og monteres for hånd. Monteringen går unna i et rasende tempo - disse gutta har gjort det før.

En nypolert Skibsplast 665 DC er snart sjøklar, etter en morsom og lærerik prosess. Nå venter verdifulle timer på sjøen, forhåpentligvis uten at skuta synker.

Les også:

Ferdig limt: Vår kommende testbåt (nærmest) har fått de første delene montert. © Petter Handeland

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!