Test: Galeon 325 Open

Solid sportscruiser-debutant

Vi er ikke vant til å se linjelekre sportscruisere fra Polen. Men Galeon 325 Open viser at vi må venne oss til det, og mye annet.

Sist oppdatert

Tekniske data, Galeon 325 Open

Pris: Fra ca. 1,7 millioner

Motoreffekt: 363-576 hk

Produksjonsland: Polen

Lengde (LOA): 10,4 m

Bredde: 3,35 m

Dyptgående: 0,95 m

Byggemateriale: Glassfiber

Vekt med motor: 5300 kg

CE kategori: B

Antall personer: 8

Soveplasser: 4

Drivstofftank: 750 l

Vanntank: 200 l

Mer informasjon: www.fischemarine. com

En av årets mest spennende internasjonale båtnyheter, sett med norske øyne, er Galeon 325 Open. En pen sportscruiser på drøyt ti meter, som pris- og konseptmessig stemmer godt overens med norsk smak.

Galeon er et av de mest ekspansive verftene i Europa for øyeblikket, og har i løpet av et tiår utviklet seg fra å lage små landstedsbåter, til å ha et av de største utvalgene av båter fra ca. 30 til drøyt 60 fot. Og den nye Galeon 325 Open er en av spydspissene i denne satsingen.

Passer fint med én motor

Førsteinntrykket når du går om bord, er at Galeon har kikket både Beneteau og Bavaria i kortene. Og det er ikke så dumt å ta med seg inspirasjon fra to av de store suksessmakerne i den båtklassen om man selv ønsker å lykkes i.

Båten vi kjører, er utstyrt med en enkel Volvo Penta D6-370, men den kan også leveres med doble D4-motorer; 2x D4-225, 260 eller 300. Med D6 koster båten fra ca. 1,7 millioner, mens du må legge på fra ca. 140 til 240 000 for D4-alternativene. I tillegg blir vedlikehold og opplag dyrere med to motorer.

Inntrykket er at man klarer seg bra med D6-370. Båten trekker greit i plan, og når en toppfart på drøyt 31 knop. Går du ned ca. 500 o/m fra toppfart, ligger marsjfarten på 25-26 knop, kombinert med et behagelig lydbilde om bord på 77 dBA. Da fører du en relativt uforstyrret samtale. Erfaringsmessig er det også mindre støy og vibrasjoner fra en sekssylindret D6, enn to firesylindrete D4.

Se også:

Klikks store båtkatalog

Galeon 325 Open i Klikks båtkatalog

Bra med trimflaps

Måledata

turtall, o/m

fart, knop

støy, dBA

600

3,7

57

1000

5,7

63

1600

8,2

68

2200

10,8

74

2800

20,3

76

3100

25,2

77

3400

29,3

78

3600

31,3

80

Kjøremessig gir Galeon 325 Open et robust og komfortabelt inntrykk. Det er en rolig dag i ytre Oslofjord, men vi får noen områder med krapp sjø på én meter, samt hekksjø fra skip og større båter. Det gir en grei indikasjon på hva Galeon 325 Open kan. Den skjærer relativt mykt gjennom bølgene, uten for mye slag eller risting. Som de fleste andre sportscruisere med mye volum forut, slår det mer når du får sjøen skrått inn fra siden.

Båten går litt på hekken i området 10-20 knop, men trimflaps sørger for at du kan få den til å gå pent uavhengig av hvilken fart som passer bølgehøyden og komforten om bord. Det er ikke et skrog som krever all verdens trimming. Vår erfaring er at du kan bruke flapsene for å kompensere sidevind, mens motortrimmen kan være fra nøytral til lett negativ i området 25-30 knop.

Bedre førersete

Førerplassen får godkjent. Den har et moderne preg, med midtplassert kartplotter på 8,4 tommer, med brytere, motorinstrumenter og gasspak plassert ut til høyre. Bryterne til motortrim og trimflaps er spredt rundt på dashbordet. Det ser ikke ut til at særlig mange båtprodusenter er villig til å lytte på oss som gjerne vil ha disse tilgjengelig sammen med gasspaken.

Førersetet er godt, med en liten vippepute når du vil sitte høyere. Imidlertid kan Galeon godt forsterke og forbedre setet. Det virker litt vaklevorent, og vi hadde satt pris på om høyde- og lengdejustering var enklere tilgjengelig enn tilfellet er nå. En fotplate hjelper på sittekomforten, og selv om deler av plasten under vindskjermen er hvit, opplevde vi ikke spesielt sjenerende reflekser i rutene.

Les også:

Video fra lanseringen av Galeon 325 Open og HT

Test: Beneteau Monte Carlo 37 Open

Test: Joda 370 Sport

Spesiell seteløsning

Uteplassen fungerer tilfredsstillende. Akter er det en U-sofa med god komfort, og et utepantry med vask og kokemulighet. Sofaputen kan vippes slik at du enkelt får en solseng med utsikt over kjølvannet.

Det mest kontroversielle punktet i Galeon 325 Sport, er arrangementet til venstre for førerplassen. De aller fleste sportscruisere har her et enkelt eller dobbelt passasjersete. I stedet er det i denne båten en kombinasjon av solseng og sittepute. Du kan sitte sidelengs, med eller mot fartsretningen. Det er mer fleksibelt enn en stol, men sittekomforten blir dårligere sett opp mot en tradisjonell løsning. På vår dagstur opplevde vi aldri at co-pilotløsningen var til hinder for en hyggelig båttur, men den har sin største styrke på godværsdager.

Fordel under dekk

Fordelen ved den spesielle cockpitløsningen ser du først under dekk. Stikkabinen har inngang med god ståhøyde. Det er plass til en god skap- og skuffeseksjon, i tillegg til den rommelige og luftige dobbeltkøya. Hadde dekket i cockpit vært senket til fordel for en vanlig stol, ville stikkabinen hatt mer preg av en konvolutt du kunne slippe deg ned i.

For øvrig følger kabinen velprøvde mønstre; en bra pantryløsning på høyre side med god skuff- og skapplassplass, bra koketopp og kjøleskap. Helt bak på høyre side finner du et kombinert dusj/toalettrom som holder forventet standard i en ti-meters sportscruiser. På venstre side er det en liten, men pen sofa med klappbord. Og helt i baugen den sedvanlige, opphøyde dobbeltkøya som fortjener betegnelsen eierlugar.

Romfølelsen under dekk overrasker positivt, og det samme gjør skap- og skuffeplass. Dessuten virker materialene kvalitetsmessige, og all innredning solid dimensjonert og veltilpasset. Det samme gjelder for øvrig ute, og det er bare noen middels tilpassede hjørner og små finishdetaljer vi kunne ønske oss bedre før Galeon skilter med innredningskvalitet i toppklassen.

Gir solid inntrykk

Rekker, beslag og pullerter virker meget solid. Dermed føles båten trygg å bevege seg i utvendig. Vi kunne ha ønsket oss noen flere lett tilgjengelige rom for fortøyningsutstyr og tauverk, i tillegg til den store kassen akter. Pulpitten er åpen i baugen slik vi liker i Skandinavia, mens standarden med ankervinsj forut ikke er like populær. På dekket er det plass til solputer, og det er utsparringer til svalende drikke når temperaturen gjør sitt til at opphold forut frister.

Kalesjeløsningen er utviklet av Helly Hansen og er delt opp med en del mellom vindskjerm og targabøyle, og en akterdel. Sistnevnte stroppes opp mot targabøylen når den ikke er i bruk, mens den forreste festes på flaten mellom dashbord og vindskjerm.

Det er en del ting som bør krysses av på listen over standardutstyr, og du vil nok fort havne på 150-200 000 kroner ekstra for en båt som er tilpasset lengre ferieturer. Er det først og fremst en weekendcruiser du er på jakt etter, behøver ikke utstyrsorgien bli like omfattende og kostbar.

Les også:

Test: Westline W34

Test: Nord West 307 C

Denne saken ble første gang publisert 15/05 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også