Akseladden ble tatt med i finanskrisedragsuget i slutten av 2008, og ble slått konkurs. Nå er de derimot oppe og går igjen - fortsatt med Henrik Askvik ved roret.

Tidligere samarbeidet Askeladden med Brunswick på motorfronten, noe som ga kundene Mercury-utenbordsmotorer og MerCruiser- eller CMD Diesel-innenbordsmotorer. Båtene med hekkaggregat vil fortsatt bli utstyrt med MerCruiser- og CMD-motorer, men utenbordsversjonene vil heretter få motorer fra Suzuki.

Samarbeidet gjelder i hele Europa, og i Norge betyr det at Erling Sande AS vil få ansvar for motorene. Askeladden vil selv distribuere båten gjennom sitt eksisterende forhandlernett.

Norges største båtkatalog. Finn drømmebåten her

Fornøyde partnere

Daglig leder i Askeladden Boats, Henrik Askvik, sier i en pressemelding at de er veldig fornøyd med samarbeidet.

- Suzuki har siden slutten av 90-tallet utelukkende fokusert på utvikling av 4-takts motorer. De har markedets bredeste tilbud av moderne, drivstoffgjerrige og stillegående påhengsmotorer, sier han.

Også Erling Sande virker å være fornøyd med samarbeidet.

- Askeladden kommer nå sterkt tilbake i markedet. Ekspertisen, erfaringen og ikke minst

at Askeladden er Norges mest kjente båtmerke gjør at selskapet er en meget spennende partner. Vi er stolte som får lov til å være med på den videre satsningen, sier Stein Harald Jørgensen, salgs og markedssjef i Erling Sande As.

Les også:

Askeladden bygger båter igjen

Alle våre Askeladden-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!