Blått Hav-prisen

Fokus på miljø

Tre aktører i båtbransjen har mottatt miljøprisen Blått Hav.

Pluss ikon
Vinnere av Blått Hav-prisen: Fra venstre, Morten Haakstad (Windy Boats), Jan-Erik Solberg (Watski), prisutdeler Gunnar Kvassheim, Jan-Erik Næss (KNS) og Sven Janssen (KNS).
Vinnere av Blått Hav-prisen: Fra venstre, Morten Haakstad (Windy Boats), Jan-Erik Solberg (Watski), prisutdeler Gunnar Kvassheim, Jan-Erik Næss (KNS) og Sven Janssen (KNS). Foto: Nordlien, Egil
Sist oppdatert

Blått Hav er en fersk miljøpris rettet mot fritidsbåtbransjen. Bak prisen står Vi Menn Båt og Klikk.Båt, og hedersbevisningen deles ut i samarbeid med bransjeorganisasjonen Norboat (www.norboat.no).

Prisen ble for første gang i historien delt ut 17. mars 2009, under båtmessen Sjøen for alle. Prisutdeler og jurymedlem Gunnar Kvassheim - leder av Stortingets energi- og miljøkomité - var svært positiv til at fritidsbåtbransjen nå har fått et større fokus på miljø.

- Uten et rent hav og en ren kystlinje, blir det jo lite igjen av det miljøet som bringer båtfolket så mange gode opplevelser. Og jeg håper dette kan bli starten på en prosess der miljøspørsmål settes på dagsorden i enda større grad, sa Kvassheim.

Tre klasser

Blått Hav-prisen ble delt ut i tre kategorier. I klassen for båter og båtbyggere ble Windy Boats plukket ut, på bakgrunn av sin nye støpeteknologi som sterkt reduserer utslipp av avgasser, og gjør båtene mye lettere. Noe som igjen medfører at mindre motorer med lavere utslipp kan tas i bruk.

- Vi er glade og stolte over å få prisen. Den inspirerer til å trekke miljødiskusjonen med oss videre inn i fremtiden, sier Morten Haakstad til klikk.no.

I den andre kategorien, som handler om marine produkter, ble Torqeedo valgt ut. Det tyske selskapet produserer elektriske utenbords båtmotorer, som erstatning for forbrenningsmotorer på mindre båter. Prisen ble mottatt av den norske importøren Watski (www.watski.com).

MILJØVENNLIG PRODUKSJON: Windys byggemetoder sørger for lavt avgassutslipp og lettere båter, som igjen reduserer drivstofforbruket. Her ser du 48 Triton.
MILJØVENNLIG PRODUKSJON: Windys byggemetoder sørger for lavt avgassutslipp og lettere båter, som igjen reduserer drivstofforbruket. Her ser du 48 Triton. Foto: Gratis

- Artig å få denne prisen. Det er bra at det blir større miljøfokus i vår bransje, sier daglig leder Jan-Erik Solberg.

ELMOTOR: Tyske Torqeedo lager batteridrevne påhengsmotorer.
ELMOTOR: Tyske Torqeedo lager batteridrevne påhengsmotorer. Foto: Foto: Produsent

Gode holdninger

I den siste kategorien, for organisasjoner og mennesker som driver holdningsskapende virksomhet for mer miljøvennlig båtbruk, stakk Kongelig Norsk Seilforening av med hederen. De arbeider, gjennom det langsiktige prosjektet Ren Glede (www.renglede.com), for å gi båtbrukere praktisk og nyttig informasjon om hvordan utslipp fra båtbruk kan reduseres.

- Det har vært for lite fokus på miljø i båtbransjen. Motorbåtbrukerne har fått så øra flagrer noen ganger, men det er klart at også vi seilere må ta ansvar, og jobbe parallelt med resten av bransjen, sier en fornøyd generalsekretær Jan-Erik Næss til klikk.no.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også