=

Kort sagt:

+ Stillegående på lav fart


- Toppfart

- Forbruk på høy fart

- Akselerasjon

Mercury F115 kom på markedet i 2007, og baserer seg på samme firesylindrede motorblokk som Verado 135 og 150 hk på 1732 cm3. Her er det fire ventiler pr. sylinder og doble overliggende kammer. I forhold til storebrødrene har man nappet av kompressor, ladeluftkjøler og elektronisk styrt gass/gir. Vekten er 181 kilo.

Fartsmessig utgjør Mercury F115 akterlanternen i feltet, sammen med Honda. 38,6 knop er 2,7 knop bak den raskeste. Forbruksmessig havner motoren med et snittforbruk på 0,82 l/Nm midt i feltet, og er dermed helt likt med totaktsmotoren fra samme produsent. Imidlertid bruker firetakteren noe mer på høy fart og noe mindre på lav fart enn Optimax-motoren.

Mercury F115 havner sist av samtlige i akselerasjonsøvelsene. Spesielt treg er den i den øvre delen av fartsskalaen, men er midt på treet fra 0 til 15 knop. Motoren støyer litt mer enn de beste i 25 og 30 knop, men er relativt stillegående på langsom fart. Snittresultatet er på 83 dBA.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!