Mercury F115

Sammen med Honda utgjør Mercury F115 akterlanternen i feltet fartsmessig.

Sist oppdatert

Mercury F115 kom på markedet i 2007, og baserer seg på samme firesylindrede motorblokk som Verado 135 og 150 hk på 1732 cm3. Her er det fire ventiler pr. sylinder og doble overliggende kammer. I forhold til storebrødrene har man nappet av kompressor, ladeluftkjøler og elektronisk styrt gass/gir. Vekten er 181 kilo.

Fartsmessig utgjør Mercury F115 akterlanternen i feltet, sammen med Honda. 38,6 knop er 2,7 knop bak den raskeste. Forbruksmessig havner motoren med et snittforbruk på 0,82 l/Nm midt i feltet, og er dermed helt likt med totaktsmotoren fra samme produsent. Imidlertid bruker firetakteren noe mer på høy fart og noe mindre på lav fart enn Optimax-motoren.

Mercury F115 havner sist av samtlige i akselerasjonsøvelsene. Spesielt treg er den i den øvre delen av fartsskalaen, men er midt på treet fra 0 til 15 knop. Motoren støyer litt mer enn de beste i 25 og 30 knop, men er relativt stillegående på langsom fart. Snittresultatet er på 83 dBA.

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også