Kort sagt:

+ Noe helt nytt

+ Kjøregenskaper


- Luftpølsa må holdes ved like

- Luftpølsa fordyrer

Lekker og nyskapende er kortbeskrivelsen. Skroget til testvinneren Ibiza 24 Touring er forsiktig modifisert, og vi snakker ikke om to nye modeller, men en helt ny båttype. Den åpne versjonen er ingen vanlig skjærgårdsjeep og kabinutgaven ingen normal daycruiser. For båtene har en kraftig luftpølse slik man kjenner fra RIB-ene.

Ibiza kaller nyhetene i første omgang for "Sport". Et allerede velkjørende skrog er optimalisert for enda bedre kjøreegenskaper og en litt mer sportslig karakteristikk. Luftpølsa rundt ligger betydelig høyere enn på typiske RIB-båter, og kommer først i kontakt med vannet i svingkjøring og ute i større bølger. Da bidrar den til økt stabilitet og at båtene går tørt.

Trygg pølse

Rent sikkerhetsmessig klarer Sport-modellene seg helt uten luftpølsa, men den bidrar selvsagt til mye bedre sikkerhet dersom skroget skulle få en alvorlig skade.

Den kraftige, luftfylte gummipølsa har tre separate luftkammer, og det aller beste er at båten er ferdig fendret mot brygger og andre båter.

At det hele er pakket inn i en design som både representerer det sporty og det barske, liker vi. Dette vil ganske sikkert falle i smak hos de mange som tiltales av tøffe RIB-er, men som likevel ønsker normal komfort lik det man finner i daycruisere og vanlige skjærgårdsjeeper.

Ja, her kan man, som Ole Brumm, si: "Ja takk, begge deler". Man får tøffhet à la RIB, men sitter samtidig fint beskyttet med høyere fribord og en behagelig trygghetsfølelse. Vel om bord er likhetstrekkene mer sammenlignbare med "normale" båter.

=

Planingsterskelen er nesten umerkelig, og toppfarten havner på drøye 40 knop.

Ibiza 25 Sport Cabin

  • Lengde: 757 cm
  • Bredde: 310 cm
  • Vekt m/300 hk Suzuki: 1750 kg
  • Motor: 200-300 hk
  • Motor testbåt: 300 hk Suzuki
  • Toppfart testbåt: 50+ knop (54 knop*)
  • Tank: 200 l
  • Køyer: 2 personer
  • Pris fra: Kr 690 700
  • Pris testbåt, fra: Kr 748 500
  • Pris dekksluke: Kr 7816
  • Pris WC m/septiktank: Kr 10 109
  • Pris el. ankervinsj: Kr 31 190
  • Pris Garmin 4008: Kr 19 990
  • CE-kategori: C
  • www.ibizaboats.no

Ibiza 25 Sport Open

  • Lengde: 757 cm
  • Bredde: 310 cm
  • Vekt m/300 hk Suzuki: 1650 kg
  • Motor: 200-300 hk
  • Motor testbåt: 200 hk Suzuki
  • Toppfart testbåt: 40+ knop (44 knop*)
  • Tank: 200 l
  • Pris testbåt m/Suzuki 200 hk 4-takt, fra: 639 300 kr
  • Pris høy pulpit: Kr 11 950
  • CE-kategori: C
  • www.ibizaboats.no

Rommelig kabin

Utgaven med kabin forut er den mest innovative. Designet er strømlinjeformet og lekkert. Under dekk er det en overraskende rommelig kabin med en god dobbeltkøye. Kabinen adskilles av en skyvedør og det er ventilasjonsluke i fordekket. Her kan et par fint overnatte og toalettfasiliteter er selvsagt på plass.

Akter i cockpiten er det et bredt aktersete med fin sittekomfort, og en ny detalj er at en ekstra pute til solseng ligger rett under i et stuverom. Smart.

Tradisjonelle GT-stoler er skiftet ut med et sete for to, og dette har vipperygg slik at man lett kan få en liten sittegruppe akterover. Senere kommer også mer sporty ståstoler hvor man kan stå trangt med optimal sidestøtte.

Førerplassen og konsollen er sentrert, og skipperen sitter til babord for senterlinjen. Selve konsollen er moderne og praktisk utformet. Her er plass til innfelt plotter, små stuverom, fin sikt til instrumentene og alt er støpt i en mørk grå farge.

Fikse detaljer

Alle de fikse detaljene man kjenner fra de nyere Ibiza-modellene er selvsagt på plass: koppholdere, stuverom i siden, badeplattformer på hver side av motorbrønnen, badeleider og smarte stuverom i kanten på hver side akter.

Dørken, badeplattformen, sidedekkene og midtfeltet på fordekket er teakbelagt. Fra for til akter går en lav, langsgående rekke, og det er ytterligere to rekker inne på fordekket. Helt forut ligger nok et ankerrom.

Den største forskjellen på Sport Cabin kontra andre Ibiza-modeller, er at man her har valgt sidedekk og ikke oppgang gjennom vindskjermen. Sidedekkene er akkurat brede nok, men man savner en god pulpit. Den ville ødelagt den sporty profilen og er erstattet av de lave rekkene.

Vindskjermen er strømlinjeformet og ganske lav. Man velger helt naturlig en halvstående stilling og ser da perfekt over skjermen. I overkant er en fremoverliggende "windbreaker". Den er testet ut i vindtunnel og fungerer akkurat slik den skal: Fartsvinden suser elegant over skipper og copilot.

Les også:

Motorprodusenter i trøbbel

Prøvekjørt: Flipper 625

Den åpne versjonen er ingen vanlig skjærgårdsjeep og kabinutgaven ingen normal daycruiser. © Iversen, Bengt-Erik

Ny generasjon skjærgårdsjeep

Open-modellen er rykende fersk og må generelt karakteriseres som en helt ny generasjon skjærgårdsjeep. Den senterplasserte konsollen er elegant i formen og har samme "windbreaker" på toppen av skjermen som Cabin-utgaven.

Forut i konsollen finner vi et overraskende brukbart toalettrom som entres via en hengslet dør i glass og aluminium. Kjekt å ha selv på dagsturer.

Lengst forut er en V-formet sittebenk som er stor nok til solseng. Akter har denne modellen samme akterbenk og dobbeltsete, og totalt snakker vi om en stor og praktisk dagsturbåt med fikse løsninger og full bevegelsesfrihet rundt konsollen.

En solid pulpit øker sikkerheten forut i cockpiten og sammen med et lite, nedsenket fordekk blir det trygg entring forfra.

Ser man bort fra den kraftige luftpølsa rundt båten, er den nye 25 Open en superlekker og flott "skjærgårdsjeep" - kort sagt en helt ny generasjon av den svært populære båttypen.

Støysvak

Puerto de Mogan på Gran Canaria er base for vår testkjøring. Den åpne versjonen hadde så vidt vært på vannet i Arendal før den ble fraktet nedover. Begge modellene må betegnes som prototyper. Nå gjenstår ytterligere testing og finpuss av detaljene, justering av motormonteringen og utprøving av propeller. På vårens båtutstillinger introduseres Sport-nyhetene for publikum.

På 25 Open hvisker Suzukis 200 hester på hekken. Den er støysvak som få på tomgang, og har plenty av krefter for rask planing selv med fire mann om bord. Planingsterskelen er nesten umerkelig, og toppfarten havner på drøye 40 knop. Med riktigere propell og motormontering, forventer vi en toppfart på 43-44 knop.

Akkurat som 24 Touring ligger båten perfekt i balanse, og den liker litt uttrim på motoren. Her skjer det ikke noe dramatisk og båten går som på skinner i hele fartsområdet.

Under dekk er det en overraskende rommelig kabin med en god dobbeltkøye. © Iversen, Bengt-Erik

Usedvanlig tørr

En side av saken er at man kan provosere og kjøre sporty i rundt 40 knop, noe helt annet er optimal komfort for familiebruk om man legger farten på 25-26 knop. Da bare marsjer båten silkemykt og stabilt på et nivå som de aller fleste vil oppleve som trygt og komfortabelt.

Et sterkt bidrag er også det lave støynivået. Ingen skranglete lyder, alt er kompakt og den solide gummipølsa bidrar ytterligere til å redusere bølgestøyen og gjør båten usedvanlig tørr. Man blir faktisk litt fartsblind bak vindskjermen, men stikkes hodet ut til siden tar fartsvinden skikkelig tak!

Silkemyke girskift

Kabinutgaven med elektronisk motorkontroll og 300-hesteren på hekken utfordrer til enda mer sporty kjøring. Elektronikkboksen gir silkemyke girskift, og et par ganger lures vi til å tro at motoren har stoppet. Men den sviver på tomgang med et usedvanlig lavt støynivå!

100 hester mer gir prototypen en toppfart på drøye 50 knop, og med finjusteringer forventes ytterligere 2-3 knop. Det holder i lange baner, men båten takler ekstrakreftene uten å vise svakheter. Først ved fullt uttilt mot bølgene og over krapp hekksjø er vi på grensen til en mer helsporty oppførsel, men uten store overraskelser.

Med maksimal tilt på motoren får vi litt løft på forskipet, men alt er i kontrollerte former og jo fortere det går, desto lavere hopper båten med forskipet. Sporty nok, men udramatisk. I krappere svinger fra høye hastigheter bidrar gummipølsene til å stabilisere båten og svingene føles sikre selv om sentrifugalkreftene river og sliter i kroppen.

Etter å ha dratt jernet en stund med kabinutgaven og 300-hesteren, er det igjen tid for å kjøre Open med 200 hester. Et aldri så lite antiklimaks, for nå virker 200-hesteren langt fra så sprek som dagen før. Gassen presses i bunnen, båten oppleves nå som litt doven.

Det er akkurat slik det går når man er blitt bortskjemt med en hvassere 300-hester. Man blir fort vant til mer, og som om det ikke er nok, må man vurdere om man vil ha en suveren dagsturbåt som Open eller en båt med overnattingskomfort og kabin. Akkurat det valget er jammen ikke lett, men de fleste vet vel hva slags bruksområde de har.

Les også:

Båtkupp til under 100.000

Helt ny instrumentserie

Mer plass i solen

=

Førerplassen og konsollen er sentrert, og skipperen sitter til babord for senterlinjen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Ibiza
Pris

Konklusjon

Ibiza har utviklet to svært spennende båter. Blandingen av RIB og skjærgårdsjeep/daycruiser med mer "normal" komfort og høyere fribord må nødvendigvis ha mye for seg. I et stadig tøffere marked er det livsviktig at man lanserer nyheter som får potensielle kjøpere til å handle. Akkurat det tror vi Ibiza vil klare med sine nyheter. At man i tillegg har et supert skrog - et av de aller beste i denne størrelsen - er opplagt et klart pluss.

Lekkert design, praktiske detaljer og høy kvalitet bidrar også. Når man i tillegg har de sterke og støysvake Suzuki-motorene på hekken, har man nyheter som bør kunne kapre kunder selv i et turbulent marked.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!