Det er kanskje ingen overraskelse at også de maritime motorprodusentene sliter i tider da det ikke selges så mye båter. Faktisk sliter motorprodusentene gjerne i dobbel forstand, fordi mange av dem er del- eller heleiere av flere båtmerker, som på lang sikt skal være den beste måten å få solgt motorer på, men som for tiden ikke gir spesielt god avkastning.

Yamaha Motor har et sterkt merkenavn i Norden, men sliter stort både her og på verdensbasis for tiden. Ifølge International Boat Industry News er Yamahas salg ned 18 prosent fra 2007 til 2008, noe som kanskje ikke høres så ille ut, men med tanke på at det største fallet i salg først oppstod i siste kvartal, er tallene svært dystre.

Yamaha regner med en ytterligere nedgang i salget med 22 prosent i 2009, noe som i så fall betyr et netto tap for første gang på 26 år. Det er de største motorene, med den nye 350 hesteren i spissen, som får svi. Den dyre yenen og det sviktende amerikanske utenbordsmarkedet får mesteparten av skylden for det dårlige resultatet.

Les også:

Slik jobber tyvligaene

Lanserer "grønne" båtmotorer

Nedgang for Volvo Penta

Også verdens største dieselmotorprodusent for fritidsbåter, Volvo Penta, sliter i henhold til IBI News. Svenskene hadde en nedgang på 21 prosent i fjerde kvartal 2008, til SEK 2 254 millioner. Også det amerikanske markedet svikter for Volvo Penta, og er ned med hele 49 prosent, mot en nedgang på 27 prosent i Europa. Trøsten er at salget av industrielle motorer faktisk stiger med 8 prosent i 2008.

Verst går det ut over amerikanerne. Mercury Marine Group, motordivisjonen til den maritime giganten Brunswick, så en nedgang på hele 46 prosent i fjerde kvartal 2008, sammenliknet med året før. Mercury Marine fortsetter å stenge ned produksjonslokaler, og nå har amerikanerne sagt opp nye 85 personer og stengt fire fabrikker til nå i februar.

I likhet med de fleste regner også Mercury Marine med å se røde tall når 2009 er overstått.

Les om årets viktigste motornyheter her.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!