Elektriske påhengsmotorer er ikke noe nytt, men disse har i første rekke vært utviklet for å være ekstramotorer i forbindelse med fiske. Du kjører dit du skal med den vanlige motoren, og bruker el-motoren til å forflytte deg kort og lydløst på fiskeplassen.

Tyske Torqeedo vakte oppsikt på Düsseldorfmessen i januar 2007 med sine kraftige og moderne utseende elektriske påhengsmotorer. For første gang ser vi en storsatsing med motorer som skulle fungere som hovedmotor - ikke en hjelpemotor for en tradisjonell påhenger.

I dag har Torqeedo seks elektriske utenbordsmotorer på programmet. I denne testen har vi sammenlignet to av modellene mot to bensindrevne modeller som skal matche Torqeedo på ytelse.

Inngangseffekten på Torqeedo Travel 801 og Torqeedo Cruiser 2,0 er henholdsvis 800 og 2000 Watt. En hk tilsvarer ca. 735,5 watt, slik at effekten i motorene er ca. 1 og 3 hk.

Produsenten hevder imidlertid at el-motoren i kombinasjon med propellutformingen skal øke trekkraften betraktelig, slik at de i praksis kan sammenlignes med 2 og 5-6 hk bensinmotorer.

Og vi tar Torqeedo på ordet: To små firetaktere fra Mercury, F2,5 og F5, skal være målestokk for el-utfordrerne. Testbåten er en Linder 440 Fishing, en åpen robåt i aluminium beregnet for motorer med 2-5 hk. Den veier 94 kilo, og er 431 cm lang og 164 cm bred.

torqeedo=

torqeedo © Staffan Westerling

Motorene

Mercury F2,5 er en énsylindret firetakter med 85 cm3 sylindervolum. Den innebygde tanken rommer 0,95 liter, og motoren har forover og fri og roteres 180 grader for reversering. Den veier 17 kilo.

Torqeedo Travel 801 er utstyrt med en moderne elmotor med nominell spenning på 29,6 volt og inngangseffekt på 800 watt. Den har et integrert 300 Wh batteri med høyeffekts litium-mangan-celler, såkalte LIMA-celler.

Disse har en selvutladning på under 1 % pr. måned ved 20 grader, er syklusstabile og har ingen såkalt minneeffekt. De kan anvendes mellom ÷20 til +45 grader C. I batteriet sitter en styreenhet som skal sikre batteriet både mot overladning og dyputlading. Ifølge produsenten tar det 4-5 timer å lade fra tomt batteri til full kapasitet.

Betjeningen av Torqeedo Travel 801 skiller seg noe fra en vanlig påhengsmotor i denne klassen. Det er dessverre ikke noen indikator som forteller deg om batterikapasiteten, det må du holde rede på selv.

I stedet har du et gasshåndtak som har noen forhåndsdefinerte driftsnivåer, for eksempel fast tid eller maks rekkevidde. Du kan kjøpe ekstra batteri, eller koble til en ekstern batteripakke for å øke driftstid og rekkevidde. Betjeningen er smart, blant annet kan rorkulten forlenges i tre intervaller.

Propellen er en trebladet VPVC (Variable Pitch, Variable Camber) som er utviklet for å fungere best mulig med el-motoren og gi best mulig skyvekraft. Motoren kan legges sammen og transporteres enkelt i en vanntett pose. Vekten er 11,6 kilo.

Mercury F5 er også en en-sylindret firetakter, med sylindervolum på 123 cm3. Her er det ikke innebygd tank, men en 12-liters ekstern tank. Denne motoren har forover, fri og revers. Vekten er på 25 kilo.

Torqeedo Cruiser 2,0 er toppmodellen i programmet. Den har en nominell spenning på 24 volt og inngangseffekt på 2000 Watt. Dermed benytter den seg av to eksterne blybatterier på 100 Ah i denne testen.

Det kan leveres et LIMA-batteri på 2,0 kWh, men det er såpass kostbart at vi ikke tok det med i denne testen. Funksjonene for øvrig er ganske like lillebror, og vekten er 18 kilo eksklusive batterier.

torqeedo=

torqeedo © Staffan Westerling

Fart

Det er ikke de helt store forskjellene mellom de to motorparene med to personer om bord. Mercury F2,5 går 5,5 knop på topp, mot Torqeedo travel 801 på 4,5 knop.

For de to største er det en noe mindre fordel i bensinmotorens favør; 6,1 mot 5,3 knop. For moro skyld testet vi hvor fort vi klarte å ro Linder 440 Fishing. Toppfart 4,1 knop, med en begredelig rekkevidde på kun 50 meter. Hvor er du, Tufte?

Gangtid og rekkevidde

Slik motorene er utstyrt i testen, kan du kjøre 45 minutter på full fart med Mercury F2,5 og 25 minutter med Torqeedo Travel 801. Senker vi farten til 3,5 knop, går bensinmotoren 1,5 timer, mot elmotorens 1,0 time. I 1,7 knop går bensinmotoren i fire timer, mens elmotoren går i seks timer.

For de store motorene blir bildet et annet, først og fremst som følge av bensinmotorens 12-liters tank. Mercury F5 kan kjøres 7,5 timer på full gass, mot én time for Torqeedo Cruiser 2,0. På 3,5 knop kan du holde det gående i 16,5 og 8,0 timer, mens du på 1,7 knop kan holde det gående i hele 43 og 55 timer.

Ser vi på rekkevidden, er bildet det samme - jo lavere fart, dess bedre kommer du ut av det med elmotoren. For de to små er forholdet ved toppfart 4,2 Nm for bensin og 1,9 Nm med elmotor, ved 3,5 knop 5,3 og 3,5 Nm, og ved 1,7 knop 6,8 og 10,2 Nm.

For de to store er rekkevidden for henholdsvis bensin- og elmotor 45,8 og 5,3 Nm ved toppfart, 58 og 28 Nm ved 3,5 knop og 73 og 94 Nm ved 1,7 knop.

torqeedo=

torqeedo © Staffan Westerling

Akselerasjon

Bensinmotorene akselererer litt bedre enn elmotorene. 0-4,5 knop tar 4,7 sekunder for F2,5 og 9,2 sekunder for Torqeedo Travel 801. De store motorene konkurrerer mellom 0-5,5 knop, og der er forholdet bensin/elmotor 4,6 mot 6,7 sekunder.

Nok en uhøytidelig test: Med tau spent mellom båtene ville vi se hvilke av motorene som vant en "tautrekking". For de små ble det en knapp seier til F2,5, men vi så et dødt løp mellom F5 og Torqeedo Cruiser 2,0.

For øvrig kjørte vi de to minste motorene også på en langt større aluminiumsbåt. Her viser det seg at Torqeedo Travel 801 med en toppfart på 3,2 knop er raskere enn F2,5 på 2,9 knop. Det tyder på at elmotoren er mer effektiv på båter der skyvekraft er viktigere enn toppfart.

Støynivå

For de små motorene utpeker Torqeedo Travel 801 seg som en klar vinner. På full gass gir elmotoren fra seg beskjedne 66 dBA, mens F2,5 gir fra seg 86 dBA. Ved 1,7 og 3,5 knop ligger F2,5 10 dBA høyere enn Torqeedo.

Bildet er mer nyansert med de store motorene. De er like ved 1,7 og 3,5 knop med 64 og 72 dBA. På full gass skiller det mer; her støyer elmotoren 75 dBA, mens bensinmotoren gir fra seg 85 dBA.

torqeedo=

torqeedo © Staffan Westerling

Klikk Båt mener

Rekkevidden er fortsatt elmotorenes akilleshæl, i alle fall så lenge du forlanger et visst tempo. Det er også en ulempe med de store batteriene som kreves på den store Torqeedo-modellen. Om du ikke har landstrøm der båten ligger, blir det en tung bør hver gang de trenger "påfyll".

På den annen side har de to Torqeedo-ene nå egenskaper som gjør dem til fullverdige påhengere på andre områder. Farten er akseptabel, skyvekraften bra og støynivået behageligere enn på en énsylindret firetakter.

Foreløpig er kanskje den merkbart høyere prisen den viktigste utfordringen for Torqeedo. For mange strekker ikke miljøbevisstheten seg så veldig langt utover lommebokens begrensninger.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!