Azimut 58

Satser i motvind

På tross av tøffe tider i båtbransjen tør noen å satse på eksklusive og kostbare italienere

Sist oppdatert

Bjørn Vidar Lund og Petter Nystrøm hos Italmarin er godt fornøyd med å kunne representere Azimut i Norge.

- De har flotte tur- og bobåter som passer fint til nordiske forhold, sier Lund.

- I tillegg setter vi pris på at de har et godt program for oppfølging av kunder og båter, med faste kontroller som vi utfører på vegne av fabrikken.

Vi møter de to på den store båtmessen i Düsseldorf, Boot 2009, og undrer en smule på hvordan det er å selge denne typen båter midt i en økonomisk istid?

- For vårt vedkommende går det bedre enn forventet, forteller Petter Nystrøm. - Vi driver ganske nøysomt, og har et kostnadsbilde som gjør at vi tåler svingninger i markedet. I tillegg har faktisk etterspørselen etter våre merker og modeller holdt et brukbart nivå, selv i disse tider.

Les også:

Italiensk havhingst

Båtluksus fra Polen

Bjørn Vidar Lund tar oss med om bord i den største modellen Azimut stiller ut på Boot 2009, en 58-fots flybridge-båt.

- Det første som slo oss da vi kom om bord, er den åpne løsningen i cockpit og salong, med en bysse og anretningsdisk, forteller Lund. - Det betyr at de som er om bord kan være mer sammen enn dersom byssa hadde vært plassert under dekk. I tillegg mener vi at sofaløsningene er mer komfortable enn hos en del konkurrenter.

Under dekk har Azimut 58 tre store lugarer, i en stil som balanserer fint mellom det moderne, det praktiske og det italienske. En stor eierlugar, samt to ekstralugarer der køyene kan skyves på og dermed enten være to enkeltkøyer eller en dobbeltkøye, avhengig av hvor intim man er med sin romkamerat.

I tillegg er flybridgen et område Azimut-eieren kan glede seg over. Den er svært rommelig, og oppleves som fleksibel med tanke på om du skal sitte der med mange gjester, eller om det er solbading som står på programmet.

Les også:

Båtopplevelse på første klasse

Den heftigste messebåten

Forseggjort miniyacht

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også