Vi er om bord i Sea Ray Sundancer 38, eller 395 som den også heter. Over oss er himmelen lyseblå over Sea Rays to fabrikker i Sykes Creek og Merrit Island. Mens det er surt vintervær hjemme, er det 20 grader over null her i Florida.

Vi cruiser med Sundancer på kanalene mellom alligatorer og annet eksotisk dyreliv.

Denne 38-foteren er den minste i Sport Yacht-serien til Sea Ray. Men den er langt fra noen liten og trang båt. Effektivt snakker vi om en båt på vel 12 meter totalt. Skuta dukket først opp som ren nyhet i 2006, som avløser for Sundancer 390. 2009-utgaven er i likhet med flere andre modeller oppgradert.

Når noen sier "Sea Ray", er det kanskje daycruisere de fleste ser for seg. De større variantene fra dette verftet er det ikke mange av her til lands. I denne størrelsesklassen er det knivskarp konkurranse mellom for eksempel Monterey, Chaparral og Four Winns.

Les om vår langtur med den litt mindre Sea Ray Sundancer 375 her.

Nytt og gammelt

Sea Ray Sundancer 38 føyer seg inn i en solid amerikansk tradisjon med sportscruisere, og kvaliteten er det ikke mye å si på. Båten fremstår både moderne og nyskapende på enkelte områder. Mange små skritt fra eldre utgaver har gitt resultater.

Modellen er relativt åpen og dermed en båt først og fremst for varme, solfylte dager. En hardtop er heldigvis kommet på plass, og den beskytter både mot sol og nedbør.

Hardtoppen utvider det praktiske bruksområdet en god del, siden patenten kan brukes med aircondition hvor det blir for varmt og varme der er for kaldt.

Flere artikler om Sea Rays Sundancer-modeller:

Sea Ray 335 Sundancer

Sea Ray 255 Sundancer

Sea Ray 325 Sundancer

Sea Ray 245 Sundancer

Utnytter arealet

Under dekk er Sundanceren smakfullt rigget. Arealutnyttelsen virker god, og båten gir muligheter for fullverdig feriebruk for et par voksne. Separat rederlugar forut samt egen dusj og toalett burde være akseptabelt for de fleste på tur.

Salongen byr på et tiltalende pantry babord og en behagelig liten benk til styrbord. Koøyene slipper nokså mye lys inn her også, noe som er en oppgradering fra forgjengerne.

Lenger aktover styrbord står en L-sofa, som er en trivelig plass å slenge seg nedpå for litt TV-tititting eller lignende.

Fra førerplassen blir du bortskjemt med god sikt, behagelige vridbare seter og mulighet for to fullintegrerte navigasjonssystemer. Det gode, gamle magnetkompasset troner fortsatt på toppen av instrumentpanelet, men glem plass til papirkartet her.

Den modellen vi var med om bord i, hadde Zeus-framdriftssystemet, det amerikanske svaret på Volvo Penta IPS. Det gir svært effektiv svingradius, og manøvreringen virker enkel.

Hva er mest økonomisk av diesel og bensin?

Båten smyger seg lett i plan, uten markant planingsterskel. Standardrigg er Axius-systemet (som benytter seg av drev og ikke "podder"), en lettere variant av Zeus som kanskje er mer passende for en båt i denne størrelsen. Så lenge du har to motorer, er havnemanøvrering i mange tilfeller en lek.

Exit senter

Akterpartiet domineres på amerikansk vis av en stor myk delt U-sofa med tilgang til badeplattformen i senter. Plassen å boltre seg på er ikke stor, men området framstår som sosialt.

Badeplattformen kompenserer ikke med å være av det rommelige slaget, men tro det eller ei: Her kan du faktisk felle ut badestigen når du ligger i vannet! Denne sikkerhetsdetaljen gir stort pluss i margen.

Les også:

Alle våre Sea Ray-tester

En av de større endringene i forhold til forgjengerne er at du entrer badeplattformen midtskips, noe som faktisk gir brukbar plass på begge sider.

Så godt som hele akterdekket er plassert på motorluka, noe som betyr praktisk tilgang til motorene, helt til strømmen ryker om bord.

På fordekket får vi for alvor merke at det amerikanske opphavet. Her er det ikke åpen pultpit slik vi er vant til, i tillegg til at dreggen henger her. Lukket pulpit gjør det som kjent vanskelig å bykse i land ved uthavnanløp.

Klikk Båt mener

Førsteinntrykket fra nye Sundancer 38/395 er godt. I klassen for store sportscruisere forventes både komfort, smarte løsninger og sportslige egenskaper. Det er en vanskelig miks, men løst brukbart her.

Motorkraften oppleves som tilstrekkelig, og båten virker gjennomtenkt og gir et godt kvalitetsinntrykk. Dette er først og fremst en båt for en utvidet weekend, men også fin til feriebruk ettersom den har overnattingskapasitet for inntil seks personer.

Blant de argeste konkurrentene kan vi nevne den noe mindre Chaparral Signature 350 og den litt større Four Winns V378.

Alle våre båttester finner du her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!