Det italienske Ferretti-konsernet er en av verdens største produsenter når det kommer til store og luksuriøse båter. Blant de mange båtmerkene som produseres under Ferretti-paraplyen, er Mochi et av de mer spesielle. De henter inspirasjon fra den amerikanske nordøst-kystens «lobster Boats», spesialutviklet for hummerfiske langs den værharde atlanterhavskysten.

Og norsk Mochi-importør Jon Olav Lefdal gjør et spøkefullt poeng ut av at jollegarasjen faktisk kan brukes som lagringsplass til teiner og fiskeredskap, og mener at en fiskebåt-registrering av denne Mochi Dolphin 54 kun er en ren formalitet.

Les også:

Denne båten er et smykkeskrin

Båtopplevelse på første klasse

Den heftigste messebåten

Uansett hva jollegarasjen måtte brukes til - den særegne stilen fra Maine-kystens lobsterbåter er tilført schwung og nostalgi. Det er definitivt ikke en båt for den som vil ferdes anonymt i skjærgården, til det er designet for oppsiktsvekkende. Senere i år kommer en versjon av Mochi 54 med flybridge til Norge, og vi håper eieren ikke er av det sjenerte slaget.

Det særegne designet følges opp innvendig. Fra en relativt tradisjonell, men kvalitetsmessig salong og cockpit, føres du videre ned i de tre lugarene, der du føler en nesten asiatisk atmosfære på grunn av detaljer og materialer.

Men om båten er særegen, har den tydeligvis en bred appell: På Boot 2009 i Düsseldorf fikk båten utmerkelsen European Powerboat of the Year 2009, i godt selskap med Windy 48 Triton og Marex 370 ACC.

Les også:

Båtluksus fra Polen

Fransk skjønnhet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!