Tekniske data

Lengde: 11,71 m

Bredde: 3,88 m

Vekt, ca.: 6480 kg

Drivstoff: 600 l

Designkategori (CE): B

Motor: Volvo Penta 2 x D4-EVC/DP-H (2x260 hk)/ Volvo Penta 2 x D4- EVC/DP-H (2x300 hk)

Pris, fra: 2 126 600 kroner.

Pris, testmodell: 2 400 000 kroner

www.geomarin.no

Kort sagt:

+ Praktiske detaljer

+ God førerposisjon

+ Rommelig under dekk


- Mørke ruter i vindskjermen og hvit gelcoat reduserer sikt

- Ikke antydning til kartbord

- Feil lanterneoppsett

Det er ikke ofte vi kommer om bord i en ny sportscruiser og finner flere praktiske løsninger enn i en sjark. Det er tilfellet her. Eller hva sier du til eget feste for båtshaken, fast plass til fendere og integrert vannslange i porten til badeplattformen?

Kort sagt: Det meste ser ut til å ha sin plass om bord i flaggskipet Zaffiro 36, toppmodellen i Master Cruiser-serien til Cranchi. Samtidig oppleves skutas formspråk både som sofistikert og forseggjort nok til å appellere til moderne båtbrukere.

Det jeg har foran meg, forteller også at arv og miljø fortsatt har noe å si for det praktiske livet om bord. Cranchi har holdt på en stund i fritidsbåtbransjen, firmaet runder snart 140 år.

Godværsbåt

Dette er definitivt båten for godværsdager med badetemperatur i sjøen. Den har nok plass til at en kommer seg rundt i cockpit med stil, og den har ingen skarpe kanter som kan treffe shortskledde bein. Sittegruppen akter rommer lett fire voksne rundt et praktisk utformet klappbord. I tillegg er det lagt opp til at gjester kan bruke trinnet opp fra akterdekket som sitteplass.

Wetbaren babord rommer et plassbesparende skyvekjøleskap og vask. Den etter forholdene enorme badeplattformen blir nærmest som del av akterdekket å regne. Den signaliserer åpenbart også noe om hva båten er tiltenkt, nemlig solfylte dager i skjærgården.

Samtidig er båten spekket med gode løsninger. Mye er intuitivt merket slik at mindre båtvante ikke trenger å bruke tiden på lete etter nødvendigheter. Brede dollbord forut sikrer en trygg tur for matrosen som skal gjøre jobben ved anløp og avgang.

Det eneste vi stiller oss noe undrende til, er dimensjonen på kryssholtene - de virker rett og slett noe spinkle. Videre er lanterneføringen ikke helt i tråd med vanlig oppsett. Kun en ankerlanterne på targabøylen holder til godkjent.

Les også:

Langtest: Beneteau Monte Carlo 37

Test: RAM 35 HT

PRAKTISKE DETALJER: Cranchis flaggskip i Master Cruiser-serien er ny av året og byr på kvalitetsfølelse og praktiske detaljer.

Testdata

Turtall (o/min)

Fart (Knop)

Støy (dbA)

3300

36,6

78,0

2700

27,9

77,7

2200

19,0

77,3

1700

10,4

78,8

1200

7,9

69,9

700

4,7

64,2

Fortreffelig førerplass

Førerplassen i Zaffiro 36 er i grunnen et kapittel for seg, i positiv forstand. Du har god oversikt og sitter komfortabelt nesten midt i båten. Samtidig er stående kjøring fullt mulig ved å vippe opp setet. Instrumentpanelet er tiltalende utformet, ryddig og med dedikert plass til plotter i senter.

Her må det straks deles ut ekstrapoeng for en svært ergonomisk plassert motorkontroller. Disse hendlene sitter enkelt fortalt plassert et lite stykke ut fra skottet i hoftehøyde, og de ligger godt plassert enten du står eller sitter. Dette borger for behagelig cruising med fingerspisskontroll.

Vindskjermens øvre kant er også hevet så pass at horisonten ikke dekkes av øvre list. Det er ellers standard med vindusvisker på styrbord side. Det eneste vi vil sette fingeren på her, er at kompassrosen ikke er synlig når man sitter - da står dashbordets øvre kant i veien. Dette viktige basisintrumentet mener vi bør vær synlig selv om du har kartplotteren med deg.

Et lite plusspoeng for fornuftig plassering av koppholderen: Om du skulle være så uheldig å søle noen dråper her, vil de ikke nå kritiske komponenter med en gang.

Førerplassen rommer også plass til en copilot, som kan glede seg over at det finnes gripeanordning ved litt ruskete overfart.

Nesten ikke planingsterskel

Dermed er vi over på det neste punktet: Cranchi Zaffiro 36 oppfører seg forutsigbart og pent i sjøen. Den har så å si ikke planingsterskel med litt trimming, noe som er et pluss ved småkjøring. Dette gjør at du kan dra båten opp av vannet uten at sikten blir nevneverdig begrenset forover.

På en ellers flat Oslofjord får vi ikke andre utfordringer enn hekksjø fra danskebåten å bryne oss på.

SOVEPLASS: Innvendig er designen tidsriktig. Det er likevel ikke salongen som er regnet som båtens hovedområde. Overnattingsplass for minst fire voksne er fordelt på stikkabin og hovedlugar.

Masse gode løsninger

Under fordekket får vi igjen bekreftet den praktiske tilnærmingen til båtlivet. Italienere kommer riktignok aldri til å plassere pantryet oppe i en slik båt, men det er likevel noe av det bedre vi har sett. Her kan du åpne luken over stekeplatene slike at du ikke røyklegger salongen om du vil ha deg et speilegg til frokosten. Greie skuffeløsninger i umiddelbar nærhet gjør at du har det du trenger.

Bare trappen ned til salongen rommer intet mindre en tre skuffer og eget avlukke for søppel. Stikkabinen kan gjøres om fra to enkle køyer til dobbeltkøye, eventuelt lekegrind for barna. Her er det delvis ståhøyde. Toalettet babord har fått dør inn både fra salong og kapteinslugaren forut.

Selve salongen er tidsriktig utformet med en blanding av mørke og lyse treimitasjoner. Eierlugaren i forskipet har fått dobbeltkøye som seg hør og bør, men her er den vinklet langs babord mot senter. Dermed blir det bedre plassutnyttelse og originalitet på samme tid.

Cruisingfølelsen

Om bord finner vi to Volvo Penta D4-EVC rekkefirere som yter 260 hestekrefter hver. Dette virker som en fornuftig motorisering, både med tanke på tilgjengelig kraft og motorvekten i seg selv. Selv om dette er en nokså tung pakke, synes ikke båten å lide under det, om vi skal dømme ut fra planingstempoet eller den opplevde kraften.

Cruisingfølelsen får en raskt fra rundt 20 knop og oppover til marsjfart på rundt 25 til 28 knop. I dette fartsområdet blir du vel 50 liter drivstoff fattigere i timen, noe som er brukbart for en båt i denne klassen. Ved full åpning målte vi forbruket til 37 knop.

Støybildet som tegner seg etter vår måling, viser et behagelig nivå på 77,7 dbA ved rundt 25 knop. Støytoppen på 79 dbA dukket som forventet opp like før planing hvor motorene jobber som hardest.

GOD KOMFORT: Styreposisjonen er i toppklasse. Bortsett fra refleksene i mørke vindu fra hvit gelcoat vil du kunne glede deg over ergonomisk utformet komfort og stille kjøring.

Les hele saken
Se alle våre båttester her

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Cranchi Zaffiro fremstår som en velkomponert båt med en fin miks av praktiske og velprøvde detaljer og fint designede løsninger. Alt har sin plass om bord, sjøegenskapene virker greie og finishen er upåklagelig. Videre virker håndverket om bord å holde jevnt over høy kvalitet.

Cranchi har priset seg noe lunde likt som de andre i den tøffe sportscruiserklassen. Selv oppgir importør Geomarin AS at Cranchi Zaffiro ønsker å konkurrere mot båter som Bénéteau Monte Carlo 37 og Bavarias 37-foter. Vi ser at den også kan sammenlignes med andre i klassen, som Sea Ray 375 og Sessa C 35. Også disse er gode alternativer.

Se alle våre båttester her

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!