- Vi utnytter 370-skroget maksimalt, forteller Nord West-høvdingen Benny Martinsson. - Skrog og dekk er det samme for flybridge-modellen, Coupe-varianten og den nye Sport-modellen. I støperiet behøver man ikke vite hvilken modell dette skal bli, man må bare vite om båten skal ha IPS- eller DP-drev.

Akkurat her gjør Nord West utvilsomt noe riktig og utnytter basisinvesteringene til flere modeller og får flere bein å stå på i et stadig tøffere marked.

370 Flybridge og 370 Coupe har i utgangspunktet samme innredning i dekksalong og under dekk, mens den nye Sport er annerledes både oppe og under dekk.

Les også:

Vår test av Nord West 370 Coupé

Hardtop med skyveluke

I løpet av vinteren kommer nok en variant med betegnelsen Sport Top. Det blir samme båt som Sport, men med en hardtop med stor skyveluke. Denne modellen skal avdukes på Gøteborg-utstillingen i februar.

Med fire varianter over samme skrog kan den svenske produsenten tilfredsstille ønskene fra mange ulike kjøpegrupper, og det hersker ingen tvil om at man tar steget inn i et nytt og litt ukjent segment med Sport-utgavene.

370-skroget er fra første strek konstruert for DP-drev eller IPS-drev med joy-stick. To D4-motorer på 300 hester er det optimale valget. Her har man det første kortet på hånden.

Høy teknisk standard

Nord West har tekniske installasjoner i klasse med de aller beste; det elektriske anlegget er i særklasse, og i forhold til rimeligere båter er det opplagt at dette koster ekstra. Til gjengjeld får eierne minimale problemer gjennom sesongen.

En kikk i motorrommet er en ren nytelse - alt er ryddig, rent og profesjonelt. På utstillingsbåten i Stockholm var det Volvo Penta D4-motorer og IPS-drev.

Sport-utgaven har den velkjente, store badeplattformen med inngang til akterdekket i styrbord side. En stor sittegruppe er plassert til babord, og her er det selvsagt elektrisk justering av bordet. I motsatt side - bak skipperstolen - er det en wet bar-enhet. Og over det hele troner en kraftig, fremoverliggende targabøyle med plass til både radar og andre antenner.

Les også:

Bavaria 42 Sport: Plassmester

Bénéteau Monte Carlo 37 Open

Diger og trivelig midtkabin

Den største forskjellen på denne modellen og Fly/Coupe er at stikkøya i styrbord side er borte. Inngangen til den separate midtkabinen ligger i babord side, og i denne midtkabinen er det virkelig god plass. Her finnes sittebenk og fin takhøyde over en gedigen dobbeltkøye trukket i lyst stoff.

Vi tar neppe for sterkt i når vi hevder at Nord West 370 Sport har den største og triveligste midtkabinen i klassen.

Rundt side- og fordekket går en høy og kraftig rekke/pulpit, og på kabintaket er det plass til en solmadrass. To runde lufteluker er på plass over pantry og spiseplassen nede.

Nærmere Windy

Med 370 Sport og den kommende Sport Top tar Nord West steget inn i et nytt segment hvor konkurransen er råtøff. Men jammen tror vi ikke at man kan lykkes i å kapre kunder selv om prislappen er høy i forhold til konkurrenter som Bavaria, Bénéteau eller amerikanske sportscruisere.

Den nye båten ligger nok nærmere Windy i dette segmentet, og det er jo ikke dårlig å bli sammenlignet med den produsenten.

Men bruken av rødmerkede tresorter som teak og mahogni bør man vel nå vurdere å droppe - selv om det er aldri så lekkert og praktisk?

Se alle våre båttester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!