Autopilot har vært en behagelig innretning forbeholdt brukere av store båter. Men nå tilbyr Garmin GHP 10 en autopilot som passer godt i skjærgårdsjeeper, daycruisere og bowridere av dagsturtypen. Båter som ofte leveres med utenbordsmotor.

Den nye Garmin GHP 10 er godkjent spesielt for Mercury Verado utenbordsmotor, men kan kobles til alle båter med hydraulisk styring.

En viktig sikkerhetsfaktor er "Shadow Drive", som gjør at båtføreren slipper å koble ut autopiloten manuelt, eller kjempe mot autopiloten om man må gjøre en rask kursendring. Når du har gjort justeringene, tar autopiloten over kontrollen igjen.

Les også:

På autopilot

"Storskjerm" for båt og bil

Trosser bølger, vind og strøm

Ifølge Garmin har GHP 10 romfartsteknologi og G-avgrenset gyro-svingkontroll, noe som gjør at den skal kunne arbeide under krevende forhold og gi myke svinger; den kan lett settes opp til å holde kursen opp mot bølger, vind og sterk strøm.

Prisen for Garmin GHP 10 ligger på ca. 18 500 kroner uten hydraulisk pumpe, mens prisen på hydrauliske pumper er ca. 9200-11 000 kroner, avhengig av motorstørrelse.

Teknisk informasjon Garmin GHP 10

  • Dagslys 3,5" QVGA skjerm, 320x240 piksler
  • Enkel flushmontering ved hjelp av avtakbare deksler i topp og bunn
  • Patentert Shadow Drive-teknologi
  • Ingen "Rudder-feedback"
  • Interface: NMEA 2000 (GHP 10 & GHC 10) & NMEA 0183 (GHC 10)
  • GHP-spenning: 10-20 volt
  • GHC-spenning: 7-32 volt
  • Fysiske mål: 10,9x11,1x4,8 (BxHxD)
  • Trenger ingen rorføler - kalkulerer rorkommando ut fra en kombinasjon av kompass, gyro og motorinput
  • Myke svinger basert på G-kraften som blir oppfattet av en innebygd gyro-sensor

Les også:

Nordmenn seiler etter nesa

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!