Med tanke på hva som kan komme til nytte i mindre båter senere, er Ferretti-gruppens største miljøsatsing definitivt verdt å få med seg.

Denne skuta på vel 73 fot er nemlig verdens første ordentlige nullutslipps-superyacht. Det er derfor ikke rart at den også stakk av med prisen for mest innovative båt, "Gran Premio per l'Innovazione", i regi av en samlet italiensk båtpresse

Long Range 23 er en såkalt Expedition Yacht - laget for lange opphold på sjøen. Dette er også nye takter fra Mochi, som tidligere har konsentrert seg om litt andre båttyper.

Over dekk er det ikke mye som minner om at dette er et høyteknologisk og svært påkostet produkt utviklingsmessig. Her får du i stedet raskt merke en nærmest klassisk skipstankegang, hvor hele førstedekket er satt av til salong og bysse, med leider til brua på annendekket.

Men i motsetning til den lokale fergen din, er standarden høy over det hele. Selv alle dører og skap er sikret mot knirk.

© Foto: Arkiv

Mochi Long Range 23=

Mochi Long Range 23 © Haugen, Terje

Økonomisk skrog

Men det er i første rekke skroget kalt FER.WEY og det som befinner seg under dekk som er det viktigste med denne skuta. Selve skroget er såkalt "trans-planing", eller deplasementsplanende om vi skal oversette. Det kan for eksempel settes på tørt land siden propellene ligger beskyttet i to halve tunneler under.

I tillegg til selve framdriften er også skroget spesielt utviklet med tanke på optimal ressursutnytting, en retning innen båtverdenen som ellers går under navnet hydrodynamikk. Båten har for øvrig konvensjonell dieselframdrift sammen med hybridløsninger.

Dessverre fikk vi ikke lov til å fotografere selve hjertet i båten, motorrommet, siden det uoffisielt het at det sitter en del industrispioner og kikker på våre sider.

Prinsippet er at den skal klare seg over lengre distanser uten utslipp - verftet kaller det Zero Emission Mode. Dette blir løst ved hjelp av generatorer, batterier og elektromotorer samt kraftige datamaskiner som styrer det hele, sammen med det nevnte skroget.

© Foto: Terje Haugen

Fra brua er det eneste som vitner om dette at du har to sett med motorkontrollere samt en liten dedikert skjerm. To spesielle MAN-varianter på enten 588 eller 404 kW står for det første leddet fram til selve elektromotorene som står for framdriften.

23-meteren har i alt fem ulike modus for framdriften, hvorav ett altså skal gi null utslipp.

Båten har i alt tre dekk og lugarer samt ditto rigging for å nyte sjølivets gleder. Men selve poenget med denne båten er at det nå blir mulig å skli stille inn i havna uten å slippe ut så mye som ett gram CO2 fra to elektromotorer som yter 70 kW hver i "nullutslippsmodus".

Skuta er ellers først ute som fritidsbåt med å få sertifiseringen "Green Star Clean Energy and Clean Propulsion" fra den internasjonale skipssertifiseringsorganet RINA.

Til sist kan det nevnes at den utvendige designen skal være inspirert av våre hjemlige arbeidsbåter - det vil si fiskebåter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!