Sun-Tracker

Festflåten

Finn fram feststilongs, termokjole og ullpumps, så kan den maritime festivitas fortsette vinteren igjennom om bord i Sun-Tracker.

Sist oppdatert

Tekniske data: Sun Tracker

  • Lengde: 7,25 m
  • Bredde: 2,59 m
  • Vekt uten motor: 950 kg
  • CE-kategori: D
  • Maks. antall personer: 14
  • Motor (min/max): 60-135 hk
  • Motor testbåt: 115
  • Pris med 60 hk, fra: Kr 348 000
  • Pris testbåt: Kr 394 000
  • www.fritidsverden.no

Opprinnelig var ideen å ta party-båten opp til en strand i idylliske Nidelva, men så bestemte vi oss for å ta den helt ut og gjøre foto-opptakene i selveste Pollen. For med denne skuta kunne vi også teste ut sørlendingenes toleransegrense for en totalt annerledes båt. Og akkurat da må Pollen i Arendal være stedet. Spørsmålet er også om Sun-Trackeren i det hele kan aksepteres som "båt" i nordmenns øyne.

Katamaran-konstruksjon

Tidligere på dagen hadde vi hatt rikelig anledning til å testkjøre båten i farvannet ved Torungen fyr og i de beskjedne bølgene på 30-40 cm suste båten av gårde stabilt og behagelig som bare det. Vurdert nøkternt, snakker vi egentlig om en flåte på to sylinderformede pongtonger i aluminium.

En nærmere titt avslører imidlertid at pongtongene er profesjonelt utformet med avstivende skinner på langs - både for å bedre stabiliteten og svingegenskapene. Altså snakker vi om en katamaran-konstruksjon om vi skal bruke båtspråket. Over pongtongene er et flatt og stort dekk - for komfortens skyld belagt med myke tepper!

Rundt båten går en høy og kraftig alumiumsrekke med porter forut, akter og på den ene siden. Supre når gjestene skal bade, og sideporten er faktisk bred nok for en rullestol. Konstruksjonen særpreges også av en helt spesiell, skarp baugskinne forut på hver pongtong. Den er steinhard og vinner både mot trebrygger og puslete glassfiberskrog. Dette tåler opplagt en smell - enten ved frivillig kjøring opp på stranda eller ved mer uheldige møter med tradisjonelle farkoster som vil provosere fram vikeplikten.

Svulstig og komfortabelt

Innredningen på dekket består av en stor sittegruppe forut med to svært komfortable sofaer med svulstige puter slik bare amerikanerne kan lage det. Et bord kan settes opp eller man kan lene seg komfortabelt mot ryggputa og nyte turen gjennom Blindleia eller Nidelva i halvslapp solestilling.

Lenger akter er det nok en L-formet sittegruppe og i styrbord side kan skipperen kose seg bak en lekker styrekonsoll i glassfiberarmert polyester. Også den med elegant utforming, moderne innfelte instrumenter og selvsagt et velvoksent stereoanlegg med vanntette høyttalere. Helt akter er et enkelt toalettrom i en kasse med et bærbart toalett.

Les alle våre båttester her.

Båten har ellers plass til kjølebokser og et kraftig solseil er montert over akterdekket. Det kan kompletteres med en full kalesje om man skulle bli overrasket av regnværet. Tro det eller ei - men på hekken har vår testbåt en illsint Mercury EFI-motor på 115 hk, mens startpakka inkluderer en 60-hester.

Litt Harry

Vi siger inn i Pollen. Båtbransjen og besøkende til båtmessa har forlatt arenaen for denne gang - nå er bare arendalittene tilbake og de nyter solen på Pollens solside denne ettermiddagen.

Les om superbilen som nå er blitt båt: Her planer superbilen

Vår helt spesielle farkost vekker stor oppmerksomhet. Folk stopper opp og ser, noen stirrer med et ansiktsuttrykk som sier "du tror det ikke før du ser det" i ansiktet. Da vi legger til ved siden av en gammel, hvitmalt sjekte med en ekte "tøff, tøff"-motor, er kulturkrasjen et faktum og i sterkeste laget for kollega Frederik. Jeg forstår at han egentlig ønsker seg et helt annet sted, for dette er kanskje litt vel harry?

Til flørting i fint vær

Vi står imidlertid løpet ut, legger til innerst i Pollen og starter fotojobben. Da kommer faktisk flere bort med spørsmål om båten. Overraskende nok er det flere sørlendinger som mener at båten er praktisk og helt ypperlig som en trivelig sommer- og partybåt i indre lei og sommersol.

Hvem tjener penger når du kjøper båt? Svaret finner du her.

Kanskje er det en utvikling på gang, og sørlendingene er kanskje ikke så konservative når det gjelder båter som man kanskje skulle tro. Partybåten gjør på mange måter akkurat samme jobben som ei klassisk sjekte - til eller fra, ut på holmen, inn til Pollen for å sjekke damer, eller en koselig kveldstur opp Nidelva.

Denne saken ble første gang publisert 18/10 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også