Håper på 5 millioner unike lesere på Volvooceanrace.org

Sist gang var 3,5 millioner unike lesere innom volvooceanrace.org. I år har man hjelp fra Google Earth, slik at man kan følge de syv mannskapene med enda bedre bilder. Målet for løpsledelsen denne gangen er 5 millioner unike brukere på www.volvooceanrace.org, som også har sin egen tv-seksjon, www.volvooceanrace.tv.

I februar skal seilerne besøke Qingdao i Kina, og på denne tiden av året er det ofte snø og kaldt i området, så denne etappen kan bli litt av en prøvelse for lagene. I Kina kommer seilasen ut til 500 millioner tv-seere.

"Når det skal sendes seks minutters videoklipp fra båtene, tar det én til to timer via satellitt. Diskusjoner og menneskelige dramaer om bord vil øke verdiene for sponsorene, diskusjoner," sier Andrew Ferguson, seilasens sjef for teknologi og nye medier.

Plutselig høres et brak. Rormann og gaster ser forskrekket opp; kullfibermasten på den 70 fot lange båten har knekt, seilet henger ned og slenger, og det er over 2000 kilometer til Australia. Dette var for to år siden, og om bord var Knut Frostad (40), som nå er sjef for galskapen vi kjenner under navnet Volvo Ocean Race.

- Vi var i sjokk

- Etter at vi hadde fått ryddet opp med riggen og den knekte masten, satte vi oss ned i lugaren på "Brasil 1", mens båten drev i bølgene. Vi var i sjokk, bare satt der i bråkende taushet. Den stemningen kunne en fotograf fått mye ut av, sier Knut Frostad til Klikk.no/Båt. Vi befinner oss litt utenfor Southampton, på hovedkontoret til Volvo Ocean Race, www.volvooceanrace.org.

Den 4. oktober legger de syv jordomseilerne ut fra Alicante, og foran seg har de en 37 000 sjømil lang seilas. En til dels livsfarlig sådan.

For tre år siden druknet en ung nederlender; han ble revet over bord av en bølge. Stakkaren ble funnet, men for sent. En spansk båt til 25 millioner kroner sank i det samme området fordi den tok inn for mye vann, men mannskapet ble reddet.

=

Fra Southamptons kommunikasjonsrom styres Volvo Ocean Race 24 timer i døgnet.

Se alle våre båttester her.

- Dramaene inn i folks stuer

Nå insisterer ledelsen av Volvo-seilasen på å fremheve dramaene som daglig utspiller seg om bord i havseilerne. Og det skal gjøres profesjonelt av journalister som er med om bord; de skal daglig formidle hva som skjer i form av film, tekst og bilder.

Fordelen med å ha med en dedikert journalist om bord er åpenbar: Når det skjer noe virkelig dramatisk - med høy underholdningsverdi - kan ikke seilerne selv filme det, for da er de 100 % opptatt med å redde båt og mannskap ut av krisen.

- Med journalister om bord får vi fortalt om konfliktene om bord og vi får bragt dramaene inn i stuene og ut på nettet, sier Knut Frostad, en mann som utstråler ro og stor selvtillit etter å ha overlevd tusenvis av dramatiske sjømil blant isfjell og kjempebølger.

- Må være litt krigsreporter

- Det blir en meget krevende jobb. Personen må være en meget dyktig, sjøsterk seiler, og han må heller ikke gå i veien for mannskapet. Man kan sammenligne det litt med å være krigsreporter, sier Knut Frostad.

Han ønsker ikke at det skal lages realityshow à la Big Brother, men seilerne må likevel tåle å bli litt utlevert:

- Personlighetene må fremheves, smiler Knut Frostad og viser vei ned i seilasens sentrale mediesenter. Herfra skal man ringe til båtene to-tre ganger daglig, og mannskapet skal selv ringe inn til ledelsen minst hver 48. time. Planen er at Volvo Ocean Race skal sende ut pressemeldinger minst hver 6. time.

=

40-årige Knut Frostad har seilt rundt jorden fire ganger. Nå står han i spissen for Volvo Ocean Race.

- Skal holde seg unna Somalia

Et ekstra faremoment i årets seilas kan bli pirater, ettersom seilerne vil komme opp langs Afrikas kyst og videre til Kochi i India. Deretter går turen til Singapore og Qingdao i Kina.

- Seilerne har uttrykkelig fått beskjed om å holde seg langt unna kysten av Somalia for å unngå pirater. Det står i reglene. Også turen fra India til Singapore kan bli risikabel, men vi er oppmerksomme på problemet, sier Frostad og fortsetter:

- Jeg tror det verste for seilerne blir den 12 300 sjømil lange turen fra Kina til Brasil. Den vil ta mellom 30-4 0 dager. Fra Kina vil man starte i snøvær, deretter går man over til tropisk klima ned mot Sør-Amerika, hvoretter man ender i Sørishavet og går ned forbi Kapp Horn, og deretter opp igjen til Brasils varme. Ingen har før tatt den turen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!